praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

Waarom hooggevoelige mensen zich vaak onzeker voelen (…maar dat niet zijn)

Bij hooggevoeligheid is het energieveld te groot. Daardoor kun je je onzeker voelen.

Je energieveld is te groot, als je hooggevoelig bent. Dat geeft problemen, waardoor je uit balans raakt, als er mensen in de buurt zijn. Dan denk je dat je onzeker bent. Maar dat is geen onzekerheid, maar overprikkeling. Als je alleen thuis zit, voel je je dan ook onzeker? Nee? Dan ben je niet onzeker, maar ligt het aan je energieveld.

 

Je voelt je onzeker, als anderen te dichtbij komen.

Als een wildvreemde zomaar bij je op schoot gaat zitten, dan voel je je knap ongemakkelijk waarschijnlijk. Hooggevoelige mensen hebben dat ongemakkelijke gevoel altijd, omdat iedereen te dicht bij komt. Er is een bepaalde afstand, een onzichtbare grens, waar vreemden niet overheen mogen. Mensen van wie je houdt wil je juist binnen die onzichtbare grens hebben. Die onzichtbare grens, dat is de grens van je energieveld. Anderen moeten buiten je energieveld blijven. Bij hooggevoeligen is het energieveld groter. Maar niemand weet, dat die grens bij jou ergens anders zit. Dus iedereen wandelt je energieveld binnen. Met al hun stress en emoties. Daardoor voel jij je ongemakkelijk. En daarom denk je dat je onzeker bent.

Je voelt je onzeker, als je overprikkeld bent.

Als je hooggevoelig bent, dan ben je de hele dag je omgeving aan het scannen. Omdat je wilt weten of het wel veilig en rustig is. Je wordt onrustig van onrust om je heen. Juist daardoor zoek je onbewust overal naar onrust, om die te kunnen vermijden. Je bent gefocust op datgene, dat je uit balans brengt. Daardoor raak je steeds vaker en sneller overprikkeld. En daarom voel je je onzeker, als het om je heen niet rustig is. Maar je bent niet onzeker. Want als je geen stress hebt, twijfel je niet aan jezelf.

Je voelt je onzeker, door de emoties van anderen.

Als je hooggevoelig bent, kun je emoties van anderen voelen, als ze in je energieveld staan. Als hun emoties heftig of negatief zijn, dan brengt dat je uit balans. Als een arrogante collega in je energieveld gaat staan, dan voel je zijn arrogantie in je eigen lijf. Dat past niet bij jou, dus dat voelt al ongemakkelijk. Bovendien voel je je eigen emoties en die van de ander tegelijkertijd. Dat is verwarrend. Naast die arrogante collega voel je je klein. Naast die boze klant voel je je rot. Zijn boosheid zit in je lijf, en jij blijft nergens. Daarom voel je je onzeker, als er iemand naast je staat. Maar als die ander iets verderop gaat staan, heb je veel meer zelfvertrouwen.

Je voelt je onzeker, omdat je moeilijk 'nee' kunt zeggen

Omdat je hooggevoelig bent, heb je een grote aura. Als iemand in je aura staat, voel je wat die ander wil. Je weet dat hij teleurgesteld zal zijn, als je nee zegt. En je weet dat jij die teleurstelling zo sterk zal voelen, dat je je nog rotter voelt dan hij. Dit heb je al sinds je kindertijd. Je voelt je beter, als je zorgt dat iedereen tevreden is. Daarom zeg je meestal 'ja'. Dit gaat bijna onbewust. Je wilt 'nee' zeggen, maar toch zeg je weer 'ja'. Voor jezelf opkomen is lastig, daardoor voel je je zwak en onzeker. Maar dat ben je niet. Je weet precies wie je bent, en wat je kunt.

Je voelt je onzeker, omdat je jezelf met anderen vergelijkt.

Anderen kunnen zo zelfverzekerd zijn, dat jij je onzeker voelt. Jij bent hooggevoelig. Als iemand in je aura staat, voel jij hoe die persoon in zijn vel zit. Andere mensen kunnen zo enorm zelfverzekerd zijn... vergeleken met hen ben jij een twijfelaar. Maar daarom ben je nog niet onzeker. Jij bent waarschijnlijk genuanceerder in je mening. Jij bekijkt alles vanuit verschillende standpunten. (Laten we eerlijk zijn... mensen met een enorm uitgesproken mening zijn meestal niet de intelligentsten...)

Je voelt je onzeker, omdat je denkt dat je hetzelfde moet kunnen als anderen.

Anderen werken 8 uur per dag, hebben 3 kinderen, en doen er nog een studie naast. Dan moet jij dat ook kunnen, toch? Maar als je hooggevoelig bent, komen prikkels harder binnen. Dan ben je de hele dag druk om lawaai, details, geklets, emoties en stress te negeren. Daar word je doodmoe van. Jij hebt meer rust en stilte nodig. Dat is geen tekortkoming die je moet zien te overwinnen, het is alleen anders. Maar als het geen hooggevoeligheid was, maar bv een zware depressie, zou je dan ook van jezelf eisen dat je hetzelfde kunt als anderen? Je voelt je onzeker, omdat je te hoge eisen stelt aan jezelf. En eigenlijk doe je het prima, toch?

Je voelt je onzeker als je gemengde signalen krijgt.

Stel, dat ik ruzie heb met mijn zus. Ik ben boos. En dan kom ik jou tegen. Ik vind jou aardig dus ik doe vriendelijk tegen jou. Maar ik sta in je energieveld. Omdat jouw energieveld groter is. Want jij bent hooggevoelig. Ik doe wel aardig, maar het voelt anders. Grote kans dat jij dan denkt: “Jij mag mij niet. Ik voel het.” Je wordt onzeker, omdat je denkt dat ik iets tegen je heb. Je voelt, dat er iets onuitgesproken is. Daarom probeer je het zelf in te vullen. "Je zult me wel dom vinden". Of: "Je bent vast nog boos over de vorige keer. Wat heb ik ook alweer gezegd? Wat heb ik verkeerd gedaan?" Dit is een onbewuste reactie uit je kindertijd. Als moeder boos is, dan heb je iets verkeerd gedaan. Dus als iemand niet blij is, dan zal het wel door jou komen. Je voelt je onzeker, omdat je tegenstrijdige signalen krijgt. Als iedereen wat opener was, dan voelde jij je niet onzeker.

Het gekke is: Als ik buiten je energieveld blijf, dan voel je je niet onzeker.

Als ik buiten je energieveld blijf, dan voel je niet hoe ik me voel. Dan zie je alleen dat ik vriendelijk doe. Dan ben je ook niet zo snel overprikkeld. Dan komen anderen ook niet zomaar te dichtbij. En je hebt geen moeite meer om voor jezelf op te komen en 'nee' te zeggen. Bij al deze vormen van onzeker-voelen ben je dus niet echt onzeker. Je weet wie je bent, en wat je kunt. Als je nu leert je aura klein te houden, dan voel je je niet meer onzeker. Dan ben je tevreden met wie je bent.

Mijn man zegt ook: “Je krijgt teveel van anderen binnen”. Maar nu je het me zo uitlegt, maar vooral nu je het me hebt laten VOELEN, nu is het kwartje echt gevallen.

En wat dan, als je wel echt onzeker bent?

Voel je je ook onzeker, als je alleen thuis zit? Dan ligt het aan je zelfbeeld. En ook daar kun je iets aan doen.

Echte onzekerheid is al heel vroeg ontstaan.
Stel, je bent een hooggevoelige kleuter, en je moeder is niet hooggevoelig. Prima moeder verder, maar anders dan jij. Je moeder voelt niet goed aan wat jij nodig hebt. Ze maakt niet het soort contact dat jij nodig hebt. Ze geeft je eten, en een aai over de bol. Ze houdt van jou. Maar je voelt niet echt die ziels-verbinding van hart tot hart. Dan denk je dat jij iets verkeerd doet. Dat doet iets met je zelfbeeld. Als je moeder je niet de liefde geeft die jij nodig hebt, dan ben je blijkbaar waardeloos. 60 Jaar later voel je je nog steeds onzeker. Dat zit heel diep.  Deze vorm van onzekerheid is eigenlijk een trauma uit je kleutertijd. Dat trauma kan worden opgelost. En dan voel je je niet meer onzeker.

Je kunt ook onzeker zijn, zonder hooggevoeligheid.

Als je ouders je meer kritiek gaven dan complimenten. Als je opgegroeid bent in een sfeer van angst. Als je ouders je lieten weten dat je waardeloos bent. Dat gevoel draag je de rest van je leven met je mee, als je er niets aan doet. Dan is je hartchakra verstoord, en daardoor ook je zelfbeeld. Je ziet jezelf niet zoals je bent, maar negatiever. Je kunt praten zoveel als je wilt, dit gevoel verandert niet. Daar is meer voor nodig. Herstel van het hartchakra,  visualisaties om de trauma's uit je jeugd iop te lossen, en helder zien wie je bent, en waar je staat in je leven. Je krijgt dus een nieuw, beter zelfbeeld. Dan pas kun je je onzekerheid loslaten.

 

7 Tips: Wat kun je doen aan dat gevoel van onzekerheid

 Wat kun je er zelf aan doen?

  • Het werkt ook andersom: Als je hooggevoelig bent voel je je sterker, als je naast iemand staat die zelfverzekerd is. Daarom ga je graag naast die ene collega staan, op feestjes. Daarom kies je een partner die eigenlijk stug en dominant is. Naast hem voel je je net zo sterk als hij. Hij is als een rots. Dat voelt veilig. Tot je het zelf kunt. Als jij meer zelfvertrouwen krijgt, ben je zijn dominantie zat.
  • Vergelijk jezelf niet met anderen. Johan Cruijff was geen genie, en Einstein kon niet voetballen. Nou èn?
  • Voel je je klein naast bepaalde personen? Zij zijn echt niet meer waard dan jij. Stel je voor dat je groeit. Steeds groter. Tot je met kop en schouders boven die ander uitstijgt. Hoe voel je je nu?
  • Er is een groot verschil in hoe je over jezelf denkt, en hoe je je over jezelf voelt. Werk aan allebei.
  • Voel je je onzeker, omdat iemand je ooit verteld heeft dat er iets niet goed is aan jou? Sinds wanneer kan iemand voor jou bepalen wat je waard bent? Dat kun je alleen zelf.
  • Als je aura kleiner is, blijft iedereen er vanzelf buiten. Hier staat de doe-het-zelf versie. (Als je een afspraak maakt, gaan we nog wat verder dan dit.)
  • Door corona moeten we nu anderhalve meter afstand houden. Veel HSP-ers vinden dat eigenlijk erg prettig. Rust in je aura!
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Één consult is meestal genoeg. Tijdens een consult leer ik je gronden en afsluiten, wordt je energieveld 'schoongemaakt', oude emoties worden opgeruimd en trauma’s worden opgelost.

 

 

Wat kan ik voor je doen?

 

  • Ik leer je hoe je je energieveld afschermt, in drie stappen. Je zult merken dat je je direct heel anders voelt. Ik laat je ook voelen hoe een kleinere aura werkt, in de situaties die voor jou lastig waren.
  • Ik laat je zien wie je werkelijk bent, en waar je staat. Dat is veel positiever dan je altijd dacht. Dan voel je je helemaal goed over jezelf.
  • Als je je onbegrepen hebt gevoeld, of een buitenbeentje, dan gaan we dat gevoel veranderen. Door het vanuit een ander standpunt te zien.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen.
  • Trauma's verwerken we op drie niveaus. Daarom werkt het zo goed.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

Meer lezen?

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid & Hoogsensitiviteit


 

 

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven