praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Visualiseren, hoe doe je dat goed? 15 tips om goed te visualiseren

Zo krijg je met visualisatie de beste resultaten.

Visualisatie wordt gebruikt om een doel te bereiken. Meestal gaat het dan om wensen die je wilt laten uitkomen. Een betere baan, nieuw huis, of meer succes. Je wilt een mooiere toekomst visualiseren. Maar met visualisatie kun je ook trauma's oplossen, gewoontes veranderen, nachtmerries stoppen en verslavingen overwinnen. Visualisatie is een erg krachtige techniek. Maar hoe moet je visualiseren om het beste resultaat te krijgen?

 

Ik heb een onderzoek gedaan: Hoe effectief is visualisatie bij traumaverwerking?

Wat is het effect van alléén maar visualisatie, zonder verdere therapie, op trauma?
83% Van de deelnemers voelde verbetering
58% Voelde een grote verbetering.
Niet slecht voor alleen maar 15 minuten visualiseren. En deze deelnemers moesten het nog doen zonder onderstaande tips.
Lees hier het hele onderzoek over de effectiviteit van visualisatie bij trauma

 

Hoe doe je dat goed, visualiseren?

Waar moet je op letten als je goed wilt visualiseren?

1.  Goede visualsaties zijn helder, krachtig en doeltreffend.

Visualisaties moeten helder zijn. Geen overbodige details waardoor de aandacht afdwaalt van wat belangrijk is.
Visualisaties moeten krachtig zijn. Omdat het onderbewuste nogal zwart-wit 'denkt', komen subtiele hints niet over. Niet te genuanceerd dus.
En visualisaties moeten doeltreffend zijn. Bedenk een script dat precies dát doet, wat je nodig hebt. Het hoeft geen mooi verhaal te zijn. Recht op je doel af!

2.  De ratio moet gepasseerd worden. Maar hoe doe je dat?

Je hebt 2 soorten bewustzijn: Rationeel bewustzijn, en het onderbewustzijn. Visualiseren doe je niet met je denken, maar met beelddenken. Dat gebeurt in een ander deel van je brein. Ben je erg rationeel (zit je alleen maar in je hoofd?), dan is visualisatie lastig omdat het denken de beelden overstemt. Heb je hier last van, dan moet je de ratio passeren om te kunnen visualiseren. Hoe doe je dat? Doe dan eerst goede grondingsoefeningen. Of begin met mediteren en ga daarna visualiseren.

3.  Visualiseer vanuit het juiste standpunt: Alsof je zelf de hoofdrol speelt in je visualisatie

Veel mensen visualiseren door een beeld voor zich te zien. Visualisatie werkt veel beter, als je het doet vanuit je eigen standpunt, alsof het jou overkomt. Daarom: Let op je standpunt in je visualisatie. Hoe doe je dat? Visualiseer NIET alsof je naar een film kijkt, maar speel zelf de hoofdrol in je visualisaties.

4.  Visualiseer met alle zintuigen, in geuren en kleuren

Visualisatie betekent officiëel: Een beeld vormen. Daarom zouden we dit eigenlijk Imaginatie moeten noemen; we visualiseren met beeld, geluid, geuren, smaak en gevoel. Gebruik alle zintuigen bij het visualiseren. Hoe doe je dat? Visualiseer je dat je aan het strand bent, voel dan de zon en de wind op de huid van je gezicht, kijk naar de zee en de schelpen, luister naar de branding en de meeuwen, ruik de zoute zeelucht en de pannekoekenkraam, en proef de smaak van het ijsje dat je eet terwijl je de bewegingen van je lichaam voelt als je loopt met je blote voeten over het natte zand. Door alle zintuigen te prikkelen wordt de visualisatie een beleving. Dat helpt om de ratio te passeren.

5. Visualisatie werkt het beste voor mensen met een interne locus of control.

Heb je een interne locus of een externe locus? Dat wil zeggen: Is het leven iets dat je overkomt, of heb je het gevoel dat je zelf invloed hebt? Mensen met een uitgesproken externe locus voelen zich machteloos, en hebben moeite te geloven dat visualisatie voor hen kan werken. Je hoeft niet te geloven in de kracht van visualisatie. Maar je moet wel geloven in je eigen mogelijkheid om je gedachten en je gevoel te kunnen bijsturen. Visualisatie is daar een geschikte techniek voor. Maar je doet het uiteindelijk met je eigen mindpower.

6.  Als je visualiseert om een doel te bereiken: Actieve visualisatie! Hoe doe je dat?

Actief visualiseren betekent dat jij actief de visualisatie stuurt en bepaalt. Geleide meditatie is over het algemeen ontspannend en passief. Bij geleide meditatie is het gemakkelijk om je helemaal te laten meedrijven op de woorden van de gids/therapeut. Zelfs als je verteld wordt dat je iets doet. Je ziet jezelf iets doen. Je brein is in een ontspannen, passieve staat. Daarmee bereik je niet veel meer dan ontspanning. Maar als je iets wilt bereiken met je visualisatie (bv zelf een trauma oplossen) dan is het belangrijk dat je zelf de actieve rol speelt. Houd je brein aktief als je iets wilt bereiken met visualisatie. Hoe doe je dat? Jij bepaalt waar je naartoe gaat, wat je doet, en hoe je reageert op wat je tegenkomt. Jij bent de regisseur. Met actieve visualisatie voer je je opdracht uit. Je doet wat je moet doen.

7.  Overstijg je beperkingen

Gebruik je fantasie en je creativiteit. Er zijn geen beperkingen als je visualiseert. Je kunt visualiseren dat je 2 meter lang bent, enorme spierkracht hebt, en nergens bang voor bent. In visualisaties kun je vliegen. Jij bent de held. Jij lost alles wel even op. En overstijg ook logica, fatsoensnormen, natuurwetten, enz.

 

 

Hoe kun je het beste visualiseren, na een consult bij mij?

Als je een consult bij mij hebt gehad, dan heb ik je visualisaties gegeven

Deze visualisaties werken het beste als je ze regelmatig herhaalt. Maar hoe dan?

 

Hoe, wanneer en hoe vaak moet je visualiseren, volgens het onderzoek?

8 Direct na het consult starten met de visualisaties

Direct starten zodra je de visualisaties de eerste keer gedaan hebt is belangrijk. Als je de visualisatie de eerste keer hoort, zie je de beelden voor je, alsof je meespeelt in een film. Dit is een beleving van het emotionele brein, en het oerbrein. Het rationele brein wordt zo gepasseerd. De visualisatie voelt daardoor als een ervaring die je hebt gehad, net zoals je je een vakantie herinnert met gevoel, emotie, geuren en kleuren, geluiden. Als je direct de dag erna deze beelden en gevoelens weer oproept, dan herhaal je de hele ervaring. Als er een paar dagen tussen zit, wordt het lastiger omdat het rationele brein er mee bezig is geweest. Daardoor wordt de visualisatie een minder intense ervaring, en dus minder effectief. Daarom: Zodra je de visualisaties de eerste keer gedaan hebt, blijf de beelden oproepen om het gevoel erbij vast te houden.

9.  De eerste week minstens 5x visualiseren, liefst dagelijks.

De beste resultaten zijn van de deelnemers die de eerste week elke dag visualiseerden. De slechtste resultaten zijn van de deelnemers die de eerste week minder dan 3x visualiseerden. De tweede en derde week is elke 3 dagen voldoende. Als je de eerste week elke dag visualiseert is het de derde week misschien al niet meer nodig. Maar je voelt zelf wel wanneer het voldoende is geweest, omdat je voelt dat de visualisaties hun werk hebben gedaan.

10. Luister naar de opname van het consult

Deelnemers die de opname gebruikten hadden betere resultaten. Mensen die de opname niet gebruiken moeten er zelf bij nadenken (dan kan het rationele brein niet gepasseerd worden). Bovendien: Ik ben gespecialiseerd in beeldentaal. Ik leg in visualisaties de nadruk op details die belangrijk zijn. Als je zelf visualiseert wat je je van de visualisatie herinnert, kun je details missen. Dan werkt het minder goed natuurlijk. Doe je visualisaties daarom in ieder geval de eerste keren met de opname mee.

Een opname van een consult is iets anders dan de geleide meditaties van internet. Ik zorg dat je zelf betrokken en actief blijft visualiseren.

11. Let op wat je voelt tijdens het visualiseren

Door te voelen zorg je er voor dat je aandacht naar het emotionele brein en het oerbrein gaat, en niet naar het rationele brein. Dus neem de tijd om even stil te staan bij wat je voelt. Visualisatie werkt het beste als het niet alleen beelden zijn in je hoofd. Je moet ook even aandacht geven aan de uitwerking ervan op jou, op je gevoel, op je lichaam. Dat bekrachtig je door er even bij stil te staan. Ook daarom: Steeds weer de opname afluisteren, in ieder geval de eerste week.

12. Neem je eigen verantwoordelijkheid

Mensen met een uitgesproken externe locus voelen zich machteloos, en hebben moeite te geloven dat visualisatie voor hen kan werken. Of ze houden vast aan het verleden. "Ik heb dit trauma, dit is mij overkomen. Dat kan ik toch niet zomaar weg-visualiseren?" Ook slachtoffergedrag valt onder externe locus. "Ik kan er niets aan doen, het heeft toch geen zin", of "Voor mij werkt het niet want..." Een interne locus is belangrijk. Onder interne locus valt ook: Je eigen verantwoordelijkheid nemen. Als je auto stuk is breng je hem naar de garage. Je lichaam kun je ook naar de dokter brengen, en dan hopen dat de dokter het oplost. Maar je psyche, daar kan niemand anders dan jij iets aan veranderen.

Heb je een uitgesproken externe locus of control? Dan hebben we tijdens het consult aandacht gegeven aan het gevoel dat jij zelf verandering kunt brengen met de visualisaties. Voor jou is het dan extra belangrijk steeds de opname te gebruiken, om die details niet te missen. Anders schiet je weer in de externe locus, en dan bereik je niet de beste resultaten met je visualisaties.

13. Niet nadenken over de visualisaties, of over het trauma dat je wilt oplossen

Als je na de visualisaties herinneringen aan vroeger gaat ophalen, dan voel je de ellende weer. Als je je gaat afvragen waar je boosheid of je pijn is gebleven na de visualisatie, dan roep je die weer op. En daarmee ontkracht je de werking van je visualisaties. Zorg dus dat je gedachten NIET gaan naar het verleden, maar naar de effecten van het visualiseren. Hoe doe je dat? Zie de visualisaties als een magisch wondermiddel. Je rationele brein snapt niet hoe het werkt, dus je hoeft er ook niet over na te denken. Maar je voelt dat het werkt op een dieper niveau. Geef alleen aandacht aan dát gevoel!

14. Niet over de visualisaties praten

Praten en denken zijn talenten van het rationele bewustzijn. Je visualisatie werkt juist op het onderbewustzijn, op het gevoel. Als je rationele brein zich ermee bemoeit, werkt het niet meer. Dus als je iemand anders vertelt over je visualisatie, dan verplaats je de visualisatie naar het rationele bewustzijn, en dan gaat de magie er van af. En als die ander er een oordeel over heeft ("Geloof jij daar in?") dan is je visualisatie waardeloos geworden.
Na 2 weken hebben de visualisaties hun werk wel gedaan, en kun je het aan anderen vertellen.

Om dezelfde reden kan ik mijn krachtigste visualisaties niet op mijn website zetten. Als je het al gelezen hebt, dan is je rationele brein er al mee bezig geweest en werkt het minder goed. Dat betekent ook: Als je een consult boekt krijg je nieuwe visualisaties, rechtstreeks naar je diepere lagen, speciaal voor jou en jouw trauma. Dat werkt veel beter dan alles wat je met visualisatie zelf al geprobeerd hebt. Want wat je zelf doet gaat via het denken.

15.  Plan visualisatie-tijd in je agenda

Iedereen is druk. En als je pas gaat visualiseren als je daar even tijd voor hebt, dan schuif je het voor je uit. Het is belangrijk dat je na een consult direct begint met je visualisaties. Hoe doe je dat? Plan je visualisatie-tijd van tevoren. Maak het een prioriteit. Maak er tijd voor vrij. Als je er zelf niet de motivatie of de tijd voor kunt vinden, verwacht dan ook niets van de visualisaties. De visualisaties die ik je geef, zijn het gereedschap waarmee jij aan het werk kunt. Als je die niet gebruikt, dan verandert er ook niets.

 

Waar moet je op letten als je een trauma wilt oplossen met visualisatie?

Om een visualisatie zijn werk te laten doen moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden:

  • De ratio moet gepasseerd worden. Bij mensen die erg rationeel zijn ingesteld kan dat een probleem zijn. Als het denken zich ermee gaat bemoeien kan de visualaisatie zijn werk niet goed doen.
  • Interne locus: je moet een beetje vertrouwen hebben dat je zelf invloed hebt. Voor mensen met een uitgesproken externe locus is het lastig zelf de verantwoordelijkheid te nemen.
  • Je moet gemotiveerd zijn om te willen veranderen
  • Er moet genoeg zelfdiscipline zijn om de oefeningen te doen, maar ook om gedachten bij te sturen van klacht naar oplossing (van trauma naar visualisatie)
  • En je moet de mogelijkheid hebben om er genoeg tijd en energie in te steken.

Wil je leren hoe je zélf je klachten aanpakt met visualisatie?

 

Ik ben Jackelien Cerrone.

Energetisch therapeut en paranormaal therapeut.

Ik communiceer niet met je ratio maar met je onderbewuste.
Via het energieveld en het onderbewuste zoeken we de oorzaak van je klachten. Met helder waarnemen zie ik wat er gebeurd is.
Met energetische therapie brengen we je energieveld in balans.
En met visualisatie lossen we problemen op in het onderbewuste.
Ik ben gespecialiseerd in traumaverwerking en hooggevoeligheid.

Meer over mij lees je hier.

 

Inspiratie en Tips: Bewustzijn & Zelfbewustzijn

Inspiratie en Tips: Bewustzijn & Zelfbewustzijn

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven