praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Eenvoudig Mediteren

Eenvoudig mediteren

Wanneer is het nou werkelijk stil in je hoofd?

Je geest is net als de blauwe hemel helder, ruim en onbegrensd zolang er geen gedachten zijn. Je kunt de geest ervaren als Stilte, Leegte, en Vrede. Dan is er niets anders dan ononderbroken puur bewust-zijn. Maar meestal trekken de gedachten als toeterende auto’s in een eindeloze file door je hoofd. De chaos van gedachten en emoties verduistert de geest.

Mediteren is: Niet denken, niets doen, alleen maar zijn. Gewoon aanwezig zijn. Jezelf zijn.

Mediteren is het ervaren van de natuurlijke vrede, ruimte, stilte van de geest. Iedere keer een ontmoeting met jezelf. De geest is als modderig water, als je er niet in roert wordt het vanzelf helder. Over het algemeen verspillen we ons leven met afleiding. Meditatie brengt je terug bij wie en wat je werkelijk bent. Meditatie is de geest tot rust brengen. Het denken brengt chaos en lawaai in je hoofd, meditatie gaat voorbij het denken, terug naar de stilte.

Hoe doe je dat, mediteren?

Mediteren doe je met een inleiding en een afsluiting

  • Inleiding: Kom in de stemming door een kaarsje aan te steken, of een deken om te slaan, of een mooi gedicht te lezen, of een ademhalingsoefening te doen, of een gebaar te maken dat je toepasselijk vindt. Of tel terug van 20 naar 0 voordat je begint. Liefst iedere keer dezelfde inleiding. Waar het om gaat is dat je lichaam en geest beseffen dat je gaat mediteren. Probeer maar wat uit en neem de tijd je eigen manier te vinden.
  • Dan het eigenlijke mediteren: Het volgen van de meditatiemethode (zie hierna). Begin rustig de ademhalingen te tellen of de mantra te herhalen in gedachten. Niet je best doen, niet concentreren.  Als je de meditatieve staat ervaart, als het helemaal stil en vredig is geworden, laat dan de methode (adem tellen of mantra) maar los en blijf rusten in deze stilte. Als er weer gedacten komen pak je de methode weer op.
  • Houd een klokje bij de hand en gluur af en toe even of de tijd al bijna om is. Als de tijd om is en je wilt stoppen, laat de mantra dan nog even een paar keer doorgaan (niet plotseling stoppen als je ziet dat de tijd om is), en dan pas laat je hem los. Luister even naar de stilte die er achterblijft als de mantra verdwenen is, en blijf dan nog 3 tot 5 minuten zitten met de ogen dicht. Niet opstaan en wegrennen! Neem de tijd om de overgang naar je dagelijkse leven te maken, vaak heb je zelf niet in de gaten hoe groot het verschil is tussen de staat waarin je was en je dagelijkse bewustzijn. Te snel weer verdergaan met de drukte kan je erg sacherijnig maken later op de dag.
  • Daarna even afsluiten. Voel degrond onder je, voel je dankbaar, blaas je kaarsje uit, vouw de deken op, wrijf even in je handen, rek je uit, rond het af.

Meditatie methoden.

De Methode is het middel om in de staat van meditatie te komen. De methode is eigenlijk alleen maar de weg erheen. De vrede van de Geest ervaren kun je niet dòèn, het is iets dat spontaan gebeurt als je blijft oefenen.

Er zijn 2 methoden die bij mijn cursisten de voorkeur hadden:

  1. Een mantra volgen. Een mantra is een woord of zin die je in gedachten blijft herhalen. Met ongeveer de helft van je aandacht blijf je de mantra volgen en de andere helft laat je los. Het is dus niet de bedoeling dat je je gaat consentreren. Als je merkt dat je de mantra kwijt bent begin je rustig weer opnieuw. Na een poosje hoef je de mantra niet meer te ‘denken’, maar zul je hem ‘horen’ in je geest. Het kan zijn dat de mantra verandert of verdwijnt. Niets van aantrekken, laat het maar gebeuren. Alleen als er weer gedachten komen pak je de mantra weer op.
    Welke mantra? Probeer ze maar uit en kijk welke je het beste bvevalt.
  2. 'Shaloom' (vrede) maakt je rustig, je voelt je meer verbonden met je lichaam en de aarde.
  3. 'Narang' (betekent niets) geeft rust en brengt je dichter bij jezelf.
  4. 'vrede, vrijheid' eventueel 'vrede' bij het inademen, 'vrijheid' bij het uitademen. Maakt het hoofd helder.
  5. 'Ik ben de stilte achter de gedachten'. Brengt je dichter bij je werkelijke zelf. Deze is meer voor gevorderden.
  1. De adem tellen: je telt de uitademingen van 1 tot 4 en dan weer overnieuw. Als je zou dóórtellen moet je erbij nadenken en dat is niet de bedoeling. Dus steeds tot 4 en weer bij 1 beginnen.

Wat als er gedachten komen?

Gedachten laat je gewoon komen en gaan. Niet vasthouden, niet na-denken, laat je niet meeslepen. Kijk ernaar. Meer niet. En vooral: Erger je er niet aan. Als je erg onrustig bent komen al die gedachten even langs voordat ze verdwijnen. Zelfs een meditatie waarin je alleen maar gedachten zag langskomen heeft zin en brengt rust. (Tenzij je je er aan ergert!) Misschien is het dan fijn om de volgende keer 5 minuten langer te mediteren. Misschien dat het na 10 minuten rustiger wordt.

Het effect van mediteren

Meditatie is ontspannend maar het kan veel meer zijn. Je bewustzijn wordt er helderder van en dat merk je ook in je dagelijkse leven. Je kijkt anders tegen dingen aan. Deze subtiele veranderingen brengen je meer in balans, ook lichamelijk.

Hoe vaak, wanneer en waar moet je mediteren?

  • Je moet helemaal niets, doe maar wat je het prettigst vindt. 5 of 10 minuten is prima, 20 minuten mag ook. Maar bepaal van tevoren hoe lang en houd je daaraan. Elke dag is leuk, maar twee keer per jaar mag ook.
  • Mediteer liefst op een vaste plek, waar je niet gestoord word. Vraag huisgenoten je even niet te storen en zet de telefoon uit.
  • Zorg dat de ruimte fris en schoon is.
  • Sla een laken of feecedeken om je heen, het is dan makkelijker om bij jezelf te blijven, en het is lekker warm.
  • Zorg dat je prettig zit, draag loszittende kleren. Je energie stroomt beter als je met een rechte rug zit, maar het is belangrijker dat je ontspannen zit. Dus lekker op de bank mag ook.
  • Liggend mediteren kan wel maar dan word je minder helder, eerder slaperig. Heb je moeite in slaap te komen dan kun je in bed liggend en mantra herhalen of de ademhalingen tellen, maar mediteren is eigenlijk iets anders.

Word je toch gestoord tijdens je meditatie?

Ga dan daarna even verder met de methode en sluit het af zoals je gewend bent. Dat afsluiten heb je echt nodig om weer tot jezelf te komen. Na een afgebroken meditatie ben je behoorlijk uit balans, ook al merk je dat niet direct.

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.