praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Spiritualiteit en de spirituele wereld

Vrede in jezelf door meditatie

Ontspannen door meditatie. Met gratis meditatie cursus Eenvoudig mediteren.

Altijd herrie in je hoofd? Zo druk, dat je niet hoort wat je zelf denkt?  Een mooie manier om even helemaal tot rust te komen is mediteren. Het werkt direct. En als je regelmatig mediteert, dan heeft het invloed op je hele gesteldheid. Je voelt je beter, je slaapt beter, je denkt helderder. Google de effecten van mediteren maar.


Vergeet alles wat je hebt gehoord of gelezen over mediteren.

Het hoeft niet elke dag. Het hoeft niet 20 minuten lang. Je hoeft niet rechtop te zitten, of in een lotushouding. Het hoeft niet ‘s morgens vroeg. Je hoeft helemaal niets.

Hoe doe je het dan wel? Lees het, en probeer het eens.

Mediteren is eigenlijk niets anders dan ‘je geest tot rust brengen’.

 

 

Gratis Cursus Eenvoudig mediteren

Wanneer is het nou werkelijk stil in je hoofd?

Je geest is net als de blauwe hemel. Helder, ruim en onbegrensd. Zolang er geen gedachten zijn. Je kunt de geest ervaren als Stilte, Leegte, of Vrede. Dan is er niets anders, dan ononderbroken puur bewust-zijn. Maar meestal trekken er gedachten door je hoofd. Als toeterende auto’s, in een eindeloze file. De chaos van gedachten en emoties verduistert de geest.

Mediteren is: Niet denken, niets doen, alleen maar zijn. Gewoon aanwezig zijn. Jezelf zijn.

Mediteren is het ervaren van de natuurlijke vrede, ruimte, stilte van de geest. Iedere keer een ontmoeting met jezelf. De geest is als modderig water. Als je er niet in roert, wordt het vanzelf helder. Over het algemeen verspillen we ons leven, met afleiding. Meditatie brengt je terug, bij wie je werkelijk bent. Meditatie is: de geest tot rust brengen. Het denken brengt chaos en lawaai in je hoofd, meditatie gaat voorbij het denken, terug naar de stilte.

Hoe doe je dat, mediteren?

Mediteren doe je met een inleiding en een afsluiting.

  • Inleiding: Kom in de stemming door een kaarsje aan te steken, of een deken om te slaan, of een mooi gedicht te lezen, of een ademhalingsoefening te doen, of een gebaar te maken dat je toepasselijk vindt. Of tel terug van 20 naar 0 voordat je begint. Liefst iedere keer dezelfde inleiding. Waar het om gaat is dat je lichaam en geest beseffen, dat je gaat mediteren. Probeer maar wat uit. Neem de tijd je eigen manier te vinden.
  • Dan het eigenlijke mediteren: Het volgen van de meditatiemethode (zie hierna). Begin rustig de ademhalingen te tellen, of de mantra te herhalen. in gedachten. Niet je best doen. Niet concentreren.  Als je de meditatieve staat ervaart, als het helemaal stil en vredig is geworden, laat dan de methode (adem tellen of mantra) maar los. Blijf rusten in deze stilte. Als er weer gedachten komen, pak je de methode weer op.
  • Houd een klokje bij de hand. Gluur af en toe even, of de tijd al bijna om is. Als de tijd om is, en je wilt stoppen: Laat de mantra dan nog even doorgaan (niet plotseling stoppen als je ziet dat de tijd om is), en dán pas laat je hem los. Luister even naar de stilte die er achterblijft als de mantra verdwenen is. Blijf dan nog 3 tot 5 minuten zitten, met de ogen dicht. Niet opstaan en wegrennen! Neem de tijd om de overgang naar je dagelijkse leven te maken. Vaak heb je zelf niet in de gaten, hoe groot het verschil is, tussen de staat waarin je was, en je dagelijkse bewustzijn. Als je te snel weer verdergaat met de drukte, kun je daar later op de dag last van krijgen. Slecht humeur bijvoorbeeld.
  • Daarna even afsluiten. Voel de grond onder je. Voel je dankbaar. Blaas je kaarsje uit. Vouw de deken op. Wrijf even in je handen, rek je uit, rond het af. Deze afsluiting is belangrijk!

Meditatie methoden.

De methode is het middel, om in de staat van meditatie te komen. De methode is eigenlijk alleen maar de weg erheen. De vrede van de Geest ervaren, kun je niet dòèn, het is iets dat spontaan gebeurt, als je blijft oefenen.

Er zijn 2 methoden die bij mijn cursisten de voorkeur hadden:

  • Een mantra volgen:
  • Een mantra is een woord of zin, die je in gedachten blijft herhalen. Met ongeveer de helft van je aandacht blijf je de mantra volgen. De andere helft laat je los. Het is dus niet de bedoeling dat je je gaat concentreren. Als je merkt dat je de mantra kwijt bent, begin je rustig weer opnieuw. Na een poosje hoef je de mantra niet meer te ‘denken’, maar zul je hem ‘horen’ in je geest. Het kan zijn, dat de mantra verandert. Of verdwijnt. Niets van aantrekken. Laat het maar gebeuren. Alleen als er weer gedachten komen, pak je de mantra weer op.
  • Welke mantra? Probeer ze maar uit en kijk welke je het beste bevalt.
  • 'Shaloom' (vrede) maakt je rustig. Je voelt je meer verbonden met je lichaam, en de aarde.
  • 'Narang' (betekent niets) geeft rust, en brengt je dichter bij jezelf.
  • 'Vrede, vrijheid' maakt het hoofd helder.  'Vrede' bij het inademen, 'vrijheid' bij het uitademen.
  • 'Ik ben de stilte achter de gedachten'. Brengt je dichter bij je werkelijke zelf. Deze is meer voor gevorderden.
  • De adem tellen:
  • Je telt de uitademingen. Van 1 tot 4. En dan weer overnieuw. Als je zou dóórtellen, moet je erbij nadenken. Dat is niet de bedoeling. Dus steeds tot 4, en weer bij 1 beginnen.

Wat als er gedachten komen?

Gedachten laat je gewoon komen en gaan. Niet vasthouden, niet na-denken, laat je niet meeslepen. Kijk ernaar. Meer niet. En vooral: Erger je er niet aan. Als je erg onrustig bent, komen al die gedachten even langs voordat ze verdwijnen. Zelfs een meditatie waarin je alleen maar gedachten zag langskomen heeft zin, en brengt rust. (Tenzij je je er aan ergert!) Misschien is het dan fijn, om de volgende keer 5 minuten langer te mediteren. Misschien dat het na 10 minuten rustiger wordt.

Heb je een mooie ervaring?

Voel je de stilte? Zie je kleuren? Voel je je zweven? Sommigen zien hele visioenen. Laat het los. Als je eraan gehecht raakt dit soort ervaringen te hebben, dan roep je ze op. Dan wacht je op die ervaring. Dan ben je niet meer bezig met mediteren, maar met jezelf voor de gek houden.

Het effect van mediteren

Meditatie is ontspannend, maar het kan veel meer zijn. Je bewustzijn wordt er helderder van. Dat merk je ook in je dagelijkse leven. Je kijkt anders tegen dingen aan. Deze subtiele veranderingen brengen je meer in balans, ook lichamelijk.

Hoe vaak, wanneer en waar moet je mediteren?

  • Je moet helemaal niets. Doe maar wat je het prettigst vindt. 5 of 10 minuten is prima, 20 minuten mag ook. Maar bepaal van tevoren hoe lang, en houd je daaraan. Elke dag mediteren is leuk. Maar twee keer per jaar mag ook.
  • Mediteer liefst op een vaste plek, waar je niet gestoord word. Vraag huisgenoten je even niet te storen. Zet de telefoon uit.
  • Zorg dat de ruimte fris en schoon is.
  • Sla een laken of fleecedeken om je heen. Het is dan makkelijker, om bij jezelf te blijven. En het is lekker warm.
  • Zorg dat je prettig zit. Draag loszittende kleren. Je energie stroomt beter, als je met een rechte rug zit. Maar het is belangrijker, dat je ontspannen zit. Dus lekker op de bank mag ook.
  • Liggend mediteren kan wel, maar dan word je minder helder. Eerder slaperig. Heb je moeite in slaap te komen? Dan kun je in bed liggend een mantra herhalen, of de ademhalingen tellen. Maar mediteren is eigenlijk iets anders.

Word je toch gestoord tijdens je meditatie?

Ga dan daarna weer even verder met de methode. En sluit het af zoals je gewend bent. Dat afsluiten heb je echt nodig, om weer tot jezelf te komen. Na een afgebroken meditatie ben je behoorlijk uit balans. Ook als je dat niet direct merkt.

 

 

 

Tips

 

Wat kun je er zelf aan doen?

 

  • Mediteren in het kort:
  • Mediteren doe je wanneer je daar zin in hebt.
  • Neem een vaste plek en zorg dat je niet gestoord wordt.
  • Mediteren is stil zitten, en met je geest een methode volgen.
  • De gemakkelijkste manier is mediteren met een mantra. Met ongeveer de helft van je aandacht blijf je de mantra volgen en de andere helft laat je los. Als je merkt dat je de mantra kwijt bent begin je rustig weer opnieuw.
  • Als mantra kun je een woord nemen zoals 'shaloom' (vrede) of narang (betekent niets) als het maar vriendelijk klinkt.
  • Als er allerlei gedachten tussendoor komen is dat helemaal niet erg. Maar ga ze niet volgen met je aandacht.
  • 5 of 10 minuten kan genoeg zijn. Bepaal van tevoren hoe lang je blijft mediteren.
  • Houd een klokje bij de hand. Als de tijd al bijna om is, ga dan nog even door... en dan pas laat je de mantra los. Luister dan naar de stilte, die achterblijft in je geest.
  • Blijf nadat je stopt met de meditatie minstens 3 minuten rustig zitten met de ogen dicht. Je hebt die tijd echt nodig om weer tot jezelf te komen.

 

 Wat kan ik voor je doen?

  • Ik kan je helpen onrust uit je lijf te krijgen.
  • Ik help je je hoofd rustiger te maken (Na trauma's bv)
  • Als je hooggevoelig bent heb je eerder last van storende geluiden en energieën. Ik kan je helpen meer grip te hebben op de hooggevoeligheid. Dan kun je je makkelijker afsluiten en bij jezelf blijven.
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Eén consult is meestal genoeg.
  • Tijdens een consult wordt je energieveld 'schoongemaakt', oude emoties worden opgeruimd en onderliggende problemen worden opgelost.

 

 

 

 

Meer lezen?

Klachten door trauma's uit een vorig leven
Over geesten, entiteiten, en astrale resten
Hoe leuk is het om paranormaal te zijn?

 

 

Inspiratiemails: Spiritualiteit & de Spirituele Wereld


Wie is jouw beschermengel?
Over geesten, entiteiten en astrale resten
Terug naar de fabrieksinstellingen
Hoe bereik je meer, met wilskracht of geestkracht?
Vrede in jezelf door meditatie
Vrede met jezelf, en met je verleden, door visualisatie
Leren mediteren: Hoe breng je je geest tot rust?
Hoe is het om paranormaal te zijn? Hoe werkt dat? En wat weet ik van jou?
Paranormaal zijn is leuk.
Pasen, jezelf vernieuwen
Wat betekent die droom?
 

 

 

  1. Heel inspirerend weer! Dankje.
  1. Dank voor de liefhebbende mail van de maand.
    Ik heb er veel aan....

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven