praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Je verleden en je onderbewuste

 

Spijt! Wat kun je doen?

Wat kun je doen als je nog steeds last hebt van spijt of schuldgevoel?

Door schade en schande worden we wijs. Zeggen ze. Sommigen lijken nooit wijs te worden. Die blijven dezelfde fouten maken. Anderen blijven zichzelf straffen met spijt. Of schuldgevoel. Om keuzes die ze ooit gemaakt hebben. Als ik mijn school maar had afgemaakt... Als ik mijn kind maar meer aandacht had gegeven... Als ik eerder bij die man was weggegaan... Als ik maar…  …dan was alles nu beter geweest. Ja, vast wel.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je keuzes.

Je kunt niet iemand anders de schuld geven van jouw boosheid, jouw gedrag of jouw uitspraken. Hoe jij ergens op reageert is een keuze. Meestal een onbewuste keuze. Een reactie. En die reactie heeft ook weer gevolgen. En die gevolgen heb je maar te accepteren.

Als je met een ander rotzooit, en je partner schuift je de deur uit, dan heb je dat maar te accepteren.

Daar verandert spijt ook niks aan. Natuurlijk is het belangrijk dat je eerst herstelt wat beschadigd is. De relatie, het vertrouwen, het zelfbeeld van de ander of van jezelf. Maar dan gaat het om de keuzes die je NU maakt.

Vasthouden aan spijt heeft geen zin. Spijt blokkeert je en kost je heel veel energie.

Spijt wil je terugbrengen naar dat moment, om het verleden te veranderen. Dat kan niet. Maar je kunt je wel voornemen om het volgende keer anders te doen. Dus dan is het genoeg om te denken: “Okee dat doe ik volgende keer anders”. En dan kun je het loslaten. Van deze fout heb je nu geleerd. Blijven hangen in dat gevoel van spijt, is zonde van je tijd en energie.

Kijk eens terug. Alle keuzes die je hebt gemaakt in je leven, heb je gemaakt omdat die keuze op dat moment de beste leek.

Daar kun je nu wel anders over denken, maar tóén had je andere prioriteiten. En andere mogelijkheden. Toen had je nog niet zoveel kennis, inzicht, zelfvertrouwen, zelfbeheersing, enz. Toen leek rust in huis belangrijker dan jouw wensen. Of andersom. Of je zelfstandigheid leek belangrijker dan financiële zekerheid. Of andersom. Of jouw behoeften leken belangrijker dan die van een ander. Of andersom. Ook als je echt hele foute keuzes hebt gemaakt: Op dát moment had je dát blijkbaar nodig. En de gevolgen heb je gedragen.

Vergeef jezelf. Bevrijd jezelf van spijt en schuldgevoel en ga weer leven.

 

Tips:

 

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Als je zegt: “Het spijt me”, dan is de kans vrij groot dat dat niet de uitwerking heeft waar je op hoopte. Misschien is het voor jou al een hele omslag, van “Ik heb altijd gelijk” naar “Het spijt me”. Maar voor de ander is het iets heel anders. Het kan overkomen als “Ik zeg toch dat het me spijt, houd dan nu op met zeuren”. Als ik jou nu een schop geef, en ik zeg dat het me spijt, is het dan oké? Nee, daar is meer voor nodig.
  • Als je zegt dat het je spijt, laat de ander dan ook voelen dat jouw aandacht is bij hem of haar, en niet bij jezelf. Laat weten dat je beseft hoeveel pijn je de ander bezorgd hebt. Die ander voelt het haarscherp aan, als jij alleen maar vraagt om vergeven te worden, omdat jij je dan beter voelt.
  • Spijt is helemaal vervelend als je het niet kunt goedmaken of uitpraten, omdat de ander is overleden. Het lijkt zo definitief. In dit geval speelt het in feite alleen nog in je eigen bewustzijn. Dáár kan het nog steeds worden opgelost.
  • Spijt, en de ander wil geen contact meer? Voor je gevoel kun je het dan nooit meer goed maken. De ander kan ervoor kiezen alle contact te verbreken, om in alle rust zijn/haar rotgevoel een plekje te geven en te helen. Daar moet je dan respect voor hebben. Maar het rotgevoel waar jij zelf mee zit, zit in jezelf. En dat kan ook daar, in jezelf, worden opgelost.
  • Spijt van kansen die je niet hebt genomen? Als je blijft kijken naar hoe het had kunnen zijn, dan leef je niet je eigen leven. Dan zit je niet goed in je eigen lijf. Hoe kun je dan het beste maken van het leven dat je hebt? Je kunt alleen volledig leven, als je bent wie je bent. En als je staat waar je staat.
  • Draai het eens om. Leef vanaf nu je leven op zo’n manier dat je straks kunt zeggen: “Ik heb nergens spijt van!”.
  • Zit het probleem wat dieper en heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak.

 

Wat kan ik voor je doen?

  • Ik kan je helpen spijt en schuldgevoel op te lossen. In je onderbewuste en in je lijf.
  • Ik help je jezelf te vergeven. Op een goede manier.
  • Ik help je weer vrede te krijgen met jezelf, en de ander. Ook als die ander geen contact wil of is overleden. Ook als het al heel lang geleden is.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen.
  • Trauma's verwerken we op drie niveaus. Daarom werkt het zo goed.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

 

 

Meer lezen?

 

 

Inspiratiemails: Je verleden & je Onderbewuste


Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven