praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Je verleden en je onderbewuste

 

Beter zelfbeeld

Hoe kun je een slecht zelfbeeld verbeteren? Met je denken kun je niet veranderen hoe je je over jezelf VOELT.

Een slecht zelfbeeld stamt vaak uit de kindertijd. Gelukkig kun je de gedachten die je toen over jezelf had herzien. Misschien doe je nog steeds je best om jezelf ervan te overtuigen dat je goed genoeg bent. Dat kan een levenslange strijd zijn. Maar zelfs als je alle negatieve gedachten over jezelf hebt herzien, en uiteindelijk echt positief over jezelf denkt, dan kan je gevoel nog iets heel anders zeggen. Want je kunt je gedachten herzien, maar daar verandert het gevoel nog niet door.

Een kind wil een liefdevolle verbinding voelen met de ouders. Is die verbinding niet goed, dan voelt dat als afwijzing.

Dan ben je dus niet goed genoeg. Krijg je niet genoeg aandacht, dan ben je dus niet de moeite waard. Krijg je veel negatieve aandacht, dan ben je dus een slecht kind. Nú ben je een volwassene. Met allerlei mooie kwaliteiten. Je wordt gewaardeerd door vrienden en collega’s. Maar misschien voel je je diep van binnen nog steeds slecht of waardeloos. Misschien voel je het niet eens meer, maar doe je wel ontzettend je best om door iedereen knap, slim of aardig gevonden te worden. Ook dat is een teken van een slecht zelfbeeld.

Een jong kind denkt en leert heel anders dan een volwassene. Een jong kind onthoudt gewoon alles.

Alles lijkt een feit. En wat pappa en mamma zeggen is altijd waar. Dus als mamma zegt dat je lief bent, dan ben je lief. En als mamma zegt dat je lastig bent, dan is dat gewoon zo. Zo wordt je eerste zelfbeeld eigenlijk door je ouders gevormd. Zelfs als het niet echt is uitgesproken. Als de moeder moe of bezorgd is, dan voelt het kind de verbinding niet meer. Dan denkt hij dat hij niet lief genoeg is.

Gevoelens en emoties zijn voor een kind heel belangrijk.

Een jong kind kan nog niet verstandelijk beredeneren, of rationele conclusies trekken. Daarom zijn voor een kind gevoelens en emoties veel belangrijker. Als je het gevoel had dat je niet goed genoeg was, of dom of lastig, dan had je een slecht emotioneel zelfbeeld. De gedachten (Ik ben niet belangrijk, ik ben dom, ik ben niet goed genoeg) zijn ondergeschikt aan de emoties.

Als je ouder wordt is het verstand belangrijker.

Je krijgt ook meer kennis. Je weet bv dat je ouders het ook moeilijk hadden. Of dat ze het in hun kindertijd ook zonder liefde en aandacht moesten doen. Je kunt je ouders beter begrijpen. Je kunt de negatieve gedachten die je over jezelf had, herzien. Je kunt jezelf aanleren om positief over jezelf te denken. Je kunt de wereld bewijzen dat je slim bent. En waardevol. Dat klinkt als een goed zelfbeeld, toch?

Waarom voelt het dan vaak toch nog zo slecht? Omdat je mentale zelfbeeld wel verbeterd is, maar je emotionele zelfbeeld nog niet.

Dat emotionele zelfbeeld is oud. Het stamt uit je kindertijd. Het gaat om gevoel. Met je logische verstand heb je er geen invloed op. Wel met visualisatie. Want visualisatie gaat voorbij het denken. Visualisatie werkt op het onderbewuste. En dus op het gevoel.

Heb je kinderen? Hier een paar dingen die je nooit moet zeggen tegen je kind.

Tips

Auteursrecht: rozum / 123RF Stockfoto

Wat kun je hier nou zelf aan doen?

  • Probeer niet alleen positief over jezelf te denken, maar ook te voelen. VOEL zachtheid, liefde en waardering voor jezelf!
  • Kijk niet alleen naar wat er nog verbeterd zou moeten worden, maar zie ook wat je allemaal al veranderd hebt. Vergelijk jezelf eens met 10 jaar geleden. Geweldig, zoals je gegroeid bent, toch?
  • Je verdient waardering voor elk stapje dat je zet. Niet alleen voor het bereiken van de top.
  • En vergelijk jezelf nooit met anderen natuurlijk. Die hebben jouw strijd niet gestreden.
  • Een goed zelfbeeld is positief maar ook reëel. Ben je pas tevreden als je wereldkampioen bent? Misschien moet je dan je lat wat minder hoog leggen.
  • Focus op je sterke kanten, niet op wat je lastig vindt. Johan Cruijff was slecht in wiskunde en Einstein kon niet voetballen. Nou en?
  • Kijk in de spiegel als je ontspannen bent, bij schemerlicht. Zoek niet naar puistjes en rimpels, maar naar de twinkeling in je ogen.
  • Koop een nieuw spiegeltje, een extra mooie. Hang hem niet op maar verstop hem, alsof het je schat is. In alle andere spiegels kun je kijken om te zien of je haar nog goed zit, maar deze is voor speciale gelegenheden. Kijk er alleen in om naar de mooie kanten in jezelf te kijken. Je zult zien dat deze spiegel je na een poosje nieuwe stukjes van jezelf laat zien.
  • Visualiseer jezelf zoals je zou willen zijn: Rechtop, schouders naar achteren, vol energie en enthousiasme... Neem die houding aan en laat dat gevoel ook maar komen.
  • Voor elke negatieve benaming is ook een positieve te vinden. Flapuit = eerlijk, huilebalk = gevoelig, brutaal = eigenzinnig, egoïstisch = kan goed voor zichzelf zorgen...
  • Als iemand een compliment maakt, probeer dan niet te denken: "Dat is niet waar", maar "Zo denk jij er dus over..." Sta er maar voor open dat de ander een ander beeld van jou heeft dan jij zelf hebt. JOUW zelfbeeld is gekleurd door een beerput van emoties en ervaringen uit het verleden. De ander ziet jou helderder, gewoon zoals je nu bent.
  • Heb je hier een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak.

 Wat kan ik voor je doen?

  • Ik heb nog betere tips. Maar de beste tips kan ik hier niet weggeven, want dan kan ik ze niet meer voor cliënten in de praktijk gebruiken.
  • Als je negatief over jezelf denkt, dan heeft dat een oorzaak. Die oorzaak kunnen we oplossen met een visualisatie speciaal voor jou.
  • Een slecht zelfbeeld kan ook ontstaan zijn door gebeurtenissen die je bent vergeten. Sommige mensen hebben een vervelende jeugd gehad, maar hebben dat opgelost door een heleboel te 'vergeten'. Zie Het Onderbewuste. De vergeten ervaringen kunnen we oplossen, zonder dat je het opnieuw moet doorleven.
  • Een slecht zelfbeeld kan ook alleen in een deel van jezelf zitten, een innerlijk kind of een innerlijk deel dat veel te kritisch is bijvoorbeeld. Zie Deelpersoonlijkheden. Ook dat kunnen we oplossen.
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Eén consult is meestal genoeg.
  • Wil je hooggevoeligheid afleren? Reken dan op 2 consulten.
  • Tijdens een consult wordt je energieveld 'schoongemaakt', oude emoties worden opgeruimd en onderliggende problemen worden opgelost.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.

   

    1. ...En ja hoor, je schrijft weer precies over waar ik mee bezig ben.

    1. Alweer een fantastische inspiratiemail!

      Ja... Die kindertijd... Dankbaar voor de tools die ik aangereikt krijg om in zachtheid en liefde mijn kindertijd te helen.... Stapje voor stapje...

    Meer lezen?

    Toveren met complimenten
    Je kunt je verleden veranderen
    Wees jezelf en doe wat je wilt. Waarom is dat lastig?

    Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

    naar boven