praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Je lijf en je gezondheid

 

Nog steeds klachten sinds een ongeluk

Na een ongeluk kun je nog jaren klachten houden, terwijl lichamelijk alles in orde lijkt. Dan zit de schrik nog in je lijf.

Auteursrecht: ginosphotos / 123RF Stockfoto

Je lichaam heeft een eigen geheugen. Dat merk je als je klachten hebt overgehouden aan een ongeluk. Het lichaam is al hersteld. Wonden zijn genezen en botten zijn weer vastgegroeid. Op foto’s lijkt alles prima. Heb je dan toch nog klachten, dan kan dat liggen aan het lichaamsgeheugen. Het lichaam 'onthoudt' het ongeluk, om de volgende keer beter voorbereid te zijn.

Op het moment van een ongeluk schrik je. Je verstijft. Juist daardoor komt de klap harder aan.

Wat er verder gebeurt (verrekte spieren, bloeduitstorting, botbreuk, hersenschudding, zwelling, enz.) maakt op het lichaam zelf zoveel indruk dat het als het ware wordt vastgehouden. Je lichaam blijft in die toestand hangen.

De klap van het ongeluk lijkt in je lichaam geprint te zijn.

Die ene spier blijft stijf. De pijn zit er nog. Bewegen blijft lastig. Als het om hoofd en nek gaat kun je klachten blijven houden zoals duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid of concentratieproblemen. Als het om de nek gaat noemen ze het whiplash. Soms verschuift er iets in de nek door de klap. Vaak maar heel minimaal. Soms komt er daardoor een zenuw of bloedvat in de knel.

Whiplash is de schrik die nog vast zit in het lichaam.

De spieren verstijven om het hoofd te beschermen. En ze blijven stijf. Ze verkrampen. Voor het geval dat er nog eens zo'n ongeluk gebeurt. Maar juist door die verkramping blijven de klachten bestaan. Eigenlijk reageert je lichaam net zoals je zelf doet. Ben je ooit uitgegleden op ijs? Dan zul je nu nog angst voelen als je op ijs loopt.

De angst wil je waarschuwen: Gevaar! Die angst kun je afleren.

Door toch steeds weer op ijs te lopen wen je er aan. Dan zal de angst langzaam minder worden. Dan zul je ook minder gespannen zijn op het ijs. Het is alsof je jezelf eerst moet bewijzen dat het veilig is. Dan pas kun je ontspannen. Net zo: Na een ongeluk moet je jezelf bewijzen dat het verkeer veilig is. Door weer op de fiets te stappen of in de auto. Jouw eigen angst wordt dan minder. Je hele lichaam zal minder gespannen zijn dan vlak na het ongeluk.

De angst van het lichaam zélf is dan nog niet weg. Omdat het is ingeprent in het lichaamsgeheugen.

En dat lichaamsgeheugen is een stuk trager dan de rest. Hoe krijg je die lichamelijke klachten weer uit je lijf? Met visualisatie kun je het ongeluk ontladen. Net zoals je een emotioneel trauma ontlaadt. Zie de tips.

Over hulp na een ernstig ongeluk:

  1. Hoi Jackelien, 
    Ik merkte vandaag echt verschil na je behandeling. Mijn zoon was weer vrolijk en niet zo geïrriteerd en opstandig. Hij was weer aan het lachen en gek doen. Ik ben ook zeker dat het beter is dan 5 weken geleden. Hij ziet er ook veel beter uit vind ik. Zijn ogen zien er veel beter uit. Hij komt van zo ver en doet het zoooo goed vind ik. Ik denk dat alles helpt wat je doet, dus ik hoor ook graag van jou of je nog meer voor hem kunt betekenen. Heel erg bedankt voor je hulp!

Tips

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Heb je klachten overgehouden aan een ongeluk, dan zul je dus je lichaam moeten geruststellen. Vertel je lichaam (je nek, je schouder, je hoofd) dat het veilig is. Dat alles nú in orde is. Dat het mag ontspannen.
  • Je kunt het ongeluk ontladen met visualisaties, net zoals je een emotioneel trauma ontlaadt.
  • Je kunt het trauma van het ongeluk ontladen door het ánders te visualiseren. Kwam er een auto van rechts, stel je dan nu voor hoe die auto met een bochtje om je heen rijdt. Het is wel belangrijk dat je dit erg vaak herhaalt. Twee weken lang elke dag bijvoorbeeld.
  • Je weet precies hoe het voelt. Voelt een spier hard en rood, visualiseer hem dan zacht en rose. Voelt het alsof er een zenuw in de knel zit? Stel je dan voor dat je met gereedschap de zenuw bevrijdt. Zie dan ook dat die zenuw tot rust komt. 
  • Het herstellen (vlak) na een ongeluk kost natuurlijk erg veel energie. Je lichaam kan daar best wat hulp bij gebruiken. Zorg dat je geen energie verspilt aan onzinnige dingen. Neem voldoende rust, eet gezond en niet te zwaar. Zorg voor frisse lucht. En leg je laptop en telefoon ook eens weg. 
  • Je lichaam wil herstellen en vraagt aandacht. Vaak krijgt het juist boosheid. Omdat je pijn hebt of functieverlies loop je op je lijf te mopperen. Wees juist lief voor je lijf. Aai de pijnlijke plek. Doe er een kusje op. Of vraag je kinderen om er een kusje op te doen.
  • Herstellen wordt lastiger als er schuldgevoel bij zit. Je nek kan niet ontspannen als jij je schuldig voelt over het ongeluk. Soms blijf je pijn houden omdat je jezelf onbewust wilt straffen. In dat geval: vergeef jezelf. Je deed het niet met opzet. het was een ongeluk.
  • Ook na een operatie kan je lichaam klachten blijven houden. Een operatie is ook een trauma voor je lichaam. Heb jij hier last van dan kun je dezelfde tips toepassen.

Wat kan ik voor je doen?

  • Ik kan je helpen de probleemplek te ontladen.
  • Ik kan je helpen de energievoorziening in orde te maken.
  • Ik kan helpen pijn op te lossen en stijve plekken weer zacht te maken.
  • Vaak lukt het ook om scheve wervels weer recht te zetten door alleen geestkracht en helende energie te gebruiken. 
  • Ik kan je helpen goed te communiceren met je lichaam. Wat wil je lichaam jou zeggen?
  • Ik kan helpen je lichaamsgeheugen in balans te brengen.
  • Ik kan je helpen het ongeluk te verwerken op alle niveaus. 
  • Eventueel schuldgevoel kan worden opgelost.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen. Door het in een ander perspectief te zien, of door de herinnering te veranderen.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

   

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.

 

 

Meer lezen?

Wat doe jij op het toilet? Maak er een meditatief moment van.
Je lichaam weet het nog
Denk positief!

 

 

Inspiratiemails: Je Lijf & je Gezondheid


Ondersteunende visualisaties bij medische behandelingen
Nog steeds klachten sinds een ongeluk
Hoe krijg je meer fut? (Met supertip tegen uitstelgedrag)
Lang leve PMS!
Griep? Even resetten.
Angst overwinnen waar hij zit: in het onderbewuste.
Het vuilnis buiten zetten (Hoe houd je je lichaam schoon van binnen?)
Waarom is afvallen zo moeilijk, en waarom werken diëten niet?
Lente: Grote schoonmaak. In je hoofd, in je agenda, in je lijf en in je huis.
Zó val je vanzelf in slaap.
Herfstdepressie: Thuiskomen bij jezelf
 

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven