praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Je lijf en je gezondheid

 

14 Tips om beter te slapen

Hier een paar goede tips om beter te slapen.

Duurt het lang voordat je in slaap valt? Of wordt je om de haverklap wakker? Of altijd rond drie uur? Hier tips om beter te slapen.

 

 

Tip 1 

Ga op je rug liggen, doe je ogen dicht en ga met je aandacht naar je voeten. Vóél je voeten. Doe dan de strek-en-ontspan-oefening die hier op de site staat. Doe het vooral rustig. Klanten zeggen dat ze vaak halverwege al in slaap vallen.

Tip 2 

Ga zitten in bed, de ogen dicht, laat je hoofd voorover hangen, zak een beetje in elkaar. Als je inademt strek je je rug, het hoofd in de nek, de ogen en mond wijd open. Als je uitademt laat je je rustig weer voorover zakken. Doe dat 5 minuten en ga dan liggen.

Tip 3 

Wil je gaan slapen ga dan op je rug liggen, niet op je zij. Blijf op je rug liggen tot je in slaap valt.

Tip 4 

Blijven je gedachten alle kanten op gaan? Ga dan in gedachten de hele dag nog eens door, maar van achter naar voren. Dan eindig je dus bij het wakker worden. Door dit van achter naar voren te doen kun je het makkelijk loslaten.

Tip 5 

Maak van naar bed gaan een ritueel. Doe altijd dezelfde dingen in dezelfde volgorde. Zodra je de trap opgaat begint dat ritueel. Laat dan ook alle gedachten aan werk of zorgen beneden en doe alles (uitkleden / tandenpoetsen / gordijnen dicht / enz) met aandacht!

Tip 6 

En heel belangrijk: Ga op een vast tijd naar bed. Niet te vroeg en niet te laat.

Tip 7 

Als je midden in de nacht wakker wordt is er iets anders aan de hand. Word je altijd rond een uur of 3 wakker, dan kan dat aan de nieren liggen. In het midden van de slaap verandert de nierfunctie en als er dan te weinig vocht in het lichaam is word je wakker. Vaak moet je dan ook plassen. Veel mensen willen juist niet drinken omdat ze bang zijn om te moeten plassen, maar als je even een half glas water drinkt slaap je zo weer verder. Probeer het maar.

Tip 8 

Sommige vrouwen die overdag te druk zijn om de stem van hun intuïtie te horen worden rond een uur of 4 wakker en slapen pas weer in vlak voordat de wekker gaat. Dat heet het heksenuurtje. Zo krijg je 's nachts de tijd om even stil te staan bij jezelf. Meestal word je best fit wakker ondanks het wakkerliggen. Hier kun je iets aan doen door overdag meer tijd voor jezelf te nemen. Luister naar jezelf.

Tip 9 

Slaap je erg licht en word je bij ieder geluidje wakker, dan ben je te alert. Vaak door een gevoel van onveiligheid. Het is erg moeilijk daar zelf iets aan te veranderen. De oorzaak moet gevonden worden, en opgelost. Dan kun je beter even een afspraak maken voor een consult.

Tip 10 

Onrustig slapen of vaak wakker worden kan komen door een slechte gronding. Hier goede oefeningen om te gronden.

Tip 11 

Als je onrustig slaapt kan dat ook komen door elektrische straling van bv tv, computer, schakelklok of elektrische wekkers (rood licht geeft onrust, groen licht is beter). Zo weinig mogelijk elektrische apparatuur op de slaapkamer kan rust geven. Leg je mobiel niet naast je bed, of zet de wifi uit. Gebruik een app die 's avonds het blauwe licht wegfiltert.

Tip 12 

Ook aardstralen onder het bed door kunnen vervelend zijn. Zet het bed eens op een andere plaats en kijk of het beter gaat.

Tip 13 

En als je lichamelijk of mentaal gespannen bent, helpt Yoga of meditatie. Je maakt je lichaam los en je hoofd leeg. Dan slaap je ook prima! "Het doet mij echt heel veel goed. Dat merk ik wel als ik een paar keer niet geweest ben. Na één les Licht Yoga slaap ik twee weken beter."

Tip 14

En natuurlijk: 's Avonds geen koffie of cola. Alcohol helpt misschien om in te slapen, maar je slaapt er wel onrustiger door. Je zult dus beter slapen zonder alcohol. En je bent fitter als je wakker wordt.

 

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven