praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Rijangst moet je niet overwinnen, je moet de oorzaak oplossen.

Hoe vind je de onbewuste oorzaak van jouw rijangst?

Rijangst heeft altijd een logische oorzaak. Ook als je nooit een ongeluk of een angstaanval hebt gehad. Maar die oorzaak van rijangst is vaak onbewust. Vergeten, of nooit beseft. Krijg je een angstaanval in de auto, dan word je bang voor autorijden, of bang voor het verkeer. Maar die eerste angstaanval had een heel andere oorzaak. Die oorspronkelijke angst, dáár moet je mee aan de slag!

 

 


Angst moet je niet negeren

Rijangst moet je overwinnen door gewoon weer in de auto te stappen”, zeggen deskundigen volgens Quest. Ik ben het daar niet mee eens. Angst moet je niet negeren of overwinnen. De angst is er, om jou te behoeden voor gevaar. Je gaat je niet veiliger voelen als je je angst negeert. Rijangst heeft een oorzaak. Altijd. Als je die eerste oorzaak boven tafel krijgt, dan kun je dat eerste probleem oplossen. Dán voel je rust in je lijf. Ook in de auto. Dán is je rijangst weg.

Op zoek naar de allereerste oorzaak

Angst op de weg groeit van kwaad tot erger. Als je de kriebels krijgt in tunnels, durf je na een poosje ook niet meer over bruggen, want daar kun je ook niet weg. Voor je het weet durf je helemaal niet meer in de auto te stappen. Als je je rijangst wilt overwinnen moet je dus terugdenken: Wáár was je bang voor, helemaal in het begin? Rijangst kun je oplossen door situatie van de allereerste angst goed te verwerken op 3 niveaus: mentaal, emotioneel, en in het onderbewuste. Als je die eerste keer angst kreeg omdat het je (onbewust) herinnerde aan een vroeger trauma, dan moet dit oorspronkelijke trauma ook ontstoord worden. Pas als je dit eerste én het oorspronkelijke trauma bewust bent en verwerkt hebt, voel je je weer veilig in het verkeer. En dan pas kun je weer veilig in de auto stappen.

Er zijn drie soorten rijangst

1 Rijangst na een ongeval
2 Rijangst na een angstaanval
3 Onbestemde rijangst

1 Rijangst na een ongeluk: blijkbaar heb je dat ongeluk niet goed verwerkt.

Na een ongeluk is het normaal dat je angst voelt als je in een vergelijkbare situatie zit. Ben je aangereden van links, dan schrik je van alle auto’s die van links komen. Meestal is dit niet heel ernstig, en gaat dit vanzelf over na verloop van tijd. Als je blijft rijden tenminste.

Is je angst direct zo groot dat je niet meer durft te rijden, dan is er meer aan de hand. Dan heb je iets niet goed verwerkt. De aanrijding was traumatisch. De klap, je angst op dat moment, gewonden, zwaailichten, geschreeuw. De beelden van toen blijven terugkomen als je in de auto zit. Die beelden moeten ontstoord worden. Je emoties tijdens dat ongeval kunnen ook traumatisch zijn. Doodsangst, spijt, schuldgevoel, machteloosheid, of het gevoel dat je de controle kwijt bent. Die emoties moeten goed verwerkt worden. En dan is erover praten niet genoeg.

2 Rijangst na een angstaanval: Angst voor de angst

Heb je eenmaal een angstaanval gehad, dan ben je bang dat dat weer gaat gebeuren. Als die eerste angstaanval in de auto was, dan trekt je onderbewuste de conclusie dat autorijden eng is. Zomaar weer in de auto stappen lost niets op. De oorzaak van die eerste angstaanval moet worden opgelost. En meestal heeft dat niets met autorijden te maken. Een angstaanval ontstaat vaak als je de controle verliest over je leven, je werk, je relatie, je emoties. Als er teveel tegelijk gebeurt kun je het allemaal niet meer verwerken. Dan komt er angst. Heb je dat toevallig in de auto, dan gaat de focus naar het autorijden. De oorzaak van je rijangst is misschien de angst dat je relatie stuk loopt. Maar dat zie je niet en dat vergeet je. Want de angst die je voelt in de auto lijkt te maken te hebben met het verkeer.

3 Onbestemde rijangst: Je voelt angst voor de auto of het verkeer. Maar daar zit een andere angst achter.

Als je in de auto wordt herinnerd aan een onbewust trauma, dan is het logisch dat je angst voelt. Je rationele brein snapt niet wat er aan de hand is. Je voelt alleen de angst. Het onderliggende vergeten trauma blijft onderbewust. Maar ik ben paranormaal energetisch therapeut. Ik zie bij rijangst altijd een logische oorzaak. En als dat onderliggende probleem is opgelost, dan voel je je ook weer veilig in de auto.

Een voorbeeld uit mijn praktijk: Iemand had al jaren rijangst. De eerste keer was op een brug.

Ze durfde opeens die brug niet op te rijden. Dit gebeurde na een vervelende situatie op het werk. Ze wilde eigenlijk niet meer naar dat kantoor. In de auto er naartoe kreeg ze een angstaanval. Op dat moment zag ze heel veel auto’s op de weg. Ze kreeg het gevoel dat ze niet kon ontsnappen uit de stroom van het verkeer. Vanaf dat moment had ze rijangst.

Om deze rijangst op te lossen moest er iets gebeuren aan dat gevoel niet te kunnen ontsnappen, én aan de problemen op het werk. Want dat was de echte oorzaak van de eerste angstaanval. Ik werk met visualisatie omdat je daarmee rechtstreeks iets kunt rechtzetten in het onderbewuste. Met een visualisatie loste ze haar emoties over de problemen op het werk op. Met een andere visualisatie voelde ze dat er altijd een mogelijkheid was om uit de stroom van het verkeer te komen. Daarnaast heb ik haar visualisaties gegeven waarmee ze zich veilig voelt in de auto, en op de snelweg, en op bruggen. Het hele consult duurde een uur, en na afloop voelde ze duidelijk verschil.

Rijangst door onzekerheid?

“Mensen die rijangst hebben, zijn onzeker in het verkeer”. Dat is typisch een uitspraak waar niemand iets aan heeft. Onzekerheid is een lichte vorm van angst, en onzekerheid heeft ook een oorzaak. Onzekerheid ontstaat door hooggevoeligheid, of door een traumatische gebeurtenis. Beide zijn op te lossen met visualisatie. Als je rijangst wordt veroorzaakt door onzekerheid, dan moet je dus ook de oorzaak van je onzekerheid oplossen.

Een vrouw had rijangst omdat ze het gevoel had dat ze in het verkeer niet de ruimte krijgt, bijvoorbeeld  om in te voegen. Zij had een onveilige jeugd gehad, waarin ze ook niet de ruimte kreeg voor haar emoties. Invoegen en drukte op de weg triggerden het gevoel dat zij niet belangrijk was. We deden visualisaties om haar zelfbeeld te versterken, en om de onveilige jeugd te ontstoren. Daarna deden we de visualisaties om zich veilig te voelen in de auto. Zij was verbaasd over de effecten van deze visualisaties. Ze voelde zich zelfverzekerder en reed weer zonder angst.

Rijangst als je zelf rijdt, of rijangst als bijrijder?

Als je alleen rijangst hebt als je zelf rijdt, dan heeft dat te maken met verantwoordelijkheid dragen. Heb je alleen rijangst als bijrijder, dan heeft het te maken met controle hebben en controle verliezen. Hierbij is het belangrijk de oorzaak daarvan te achterhalen. En op te lossen natuurlijk. Waarom ben je bang voor verantwoordelijkheid of controleverlies? Wat is er gebeurd? Wat ging er mis?

Snelwegangst: Rijangst alleen op de snelweg

Was je allereerste rijangst op de snelweg? Snelwegangst kan verschillende oorzaken hebben. Snelwegangst kan ontstaan omdat het allemaal te snel gaat. Je bent bang de controle te verliezen. Je onderbewuste legt een link naar eerdere onverwerkte situaties waarin je de controle kwijt was, en dat roept angst op. Die eerdere situatie ben jij je niet bewust. Jij bent druk met je auto en het verkeer. Dus jij denkt dat je angst veroorzaakt wordt door het rijden.

Rijangst op de snelweg kan ook ontstaan als je in de achteruitkijkspiegel een enorme vrachtwagen vlak achter je ziet. Je voelt je klein en machteloos, en in gedachten zie je al dat die vrachtwagen je gaat verpletteren. Dat gevoel kan erg heftig zijn, als je onverwerkte trauma’s hebt waarbij je je machteloos of verpletterd voelde. Bijvoorbeeld door een verpletterend oordeel van je leidinggevende, of door de verpletterende boosheid van je vader toen je klein was. Als dan opeens die enorme vrachtwagen in je spiegel veel te dichtbij lijkt, slaat de rijangst toe. Maar eigenlijk gaat het om het gevoel van machteloosheid. Dát moet worden aangepakt.

Bruggenangst: Angst om over een brug te moeten

Begon je rijangst op bruggen? Sommige mensen hebben alleen rijangst als ze over een brug moeten. Je kunt angst voelen dat de brug zal instorten, of dat je vast komt te staan in een file en nergens naartoe kunt, of je kunt angst voelen dat je van de brug valt en naar beneden stort. De eerste is de angst geen vaste grond onder de voeten te hebben, de tweede is de angst om niet te kunnen vluchten, en de laatste is een vorm van hoogtevrees. En deze hebben allemaal weer onderliggende oorzaken. Ergens in het verleden is er iets gebeurd dat deze angsten heeft veroorzaakt. Om je rijangst op te lossen moet je weten wat jouw onderliggende oorspronkelijke angst is.

Tunnelangst: rijangst in tunnels

Kreeg je de eerste rijangst in een tunnel? Tunnelangst ontstaat meestal door het gevoel niet te kunnen vluchten. Je kunt niet opzij en je kunt niet omkeren in de tunnel. Je móét wel doorgaan, wat er ook gebeurt. Dit kan een vergeten trauma triggeren dat te maken heeft met vluchten, of met ‘gedwongen worden’. Soms heeft rijangst in tunnels te maken met angst voor het donker, of angst voor het onbekende. Waarschijnlijk had je deze angst al in je kindertijd. De oorzaak dáárvan moet eerst worden opgelost, voordat je weer in de auto durft te stappen.

Angst voor tunnels of bruggen heeft een diepere bodem.

Tunnels en bruggen zijn archetypen. Onbewuste, universele ideeënpatronen. Een archetype is een soort blauwdruk uit het collectief onderbewuste. Tunnels en bruggen in sprookjes of dromen hebben een diepere betekenis. Een brug is iets dat je naar de overkant brengt, een volgende fase in je leven. En dat kan eng zijn. Een tunnel is een weg die het donker in gaat. Daarom heeft angst voor tunnels of bruggen ook een diepere bodem. Heb je rijangst voor tunnels of bruggen, dan is het belangrijk ook deze archetypische angst te ontstoren.

 

Tips tegen rijangst

Wat kun je zelf doen tegen rijangst?

  • VRAGEN die je jezelf kunt stellen om de oorzaak van rijangst te achterhalen:
    Wanneer was de eerste keer dat je angst had? Was er iets gebeurd vlak daarvoor? Herinnerde je dat aan iets?
    Hoe voelde je je in die tijd?
    Waar was je naar op weg, en waar kwam je vandaan?
    Hoe voelde je je daar?
  • Iedereen heeft wel ongelukken gezien in films, of op het journaal. Bruggen die instorten, frontale botsingen, brand in een tunnel, enz. Die beelden zitten nog in je onderbewuste. Als je in tijden van stress daaraan herinnerd wordt, kun je een angstaanval krijgen. En dat kan het begin zijn van rijangst. Dus als je de oorzaak van rijangst zioekt, denk dan ook aan films.
  • Beetje hulp bij nodig? Maak een afspraak. Die eerste oorzaak is vaak onderbewust. Dus er is een grote kans dat je hem niet vindt. In dat geval kan ik helpen.

 

Wat kan ik voor je doen?

  • Samen krijgen we de eerste oorzaak van je rijangst boven tafel.
  • Heb je rijansgt sinds een (bija-)ongeluk? Dat trauma kunnen we ontstoren, waardoor je zonder angst de weg op kunt.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.

Wil je leren hoe je zélf je klachten aanpakt met visualisatie?

 

Ik ben Jackelien Cerrone.

Energetisch therapeut en paranormaal therapeut.

Ik communiceer niet met je ratio maar met je onderbewuste.
Via het energieveld en het onderbewuste zoeken we de oorzaak van je klachten. Met helder waarnemen zie ik wat er gebeurd is.
Met energetische therapie brengen we je energieveld in balans.
En met visualisatie lossen we problemen op in het onderbewuste.
Ik ben gespecialiseerd in traumaverwerking en hooggevoeligheid.

Meer over mij lees je hier.

 

Inspiratie en Tips: Je Lijf & je Gezondheid

Inspiratie en Tips: Je Lijf & je Gezondheid

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven