praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

Moet je koffie laten staan als je hooggevoelig bent?

Je kunt juist hooggevoeligheidsklachten krijgen door voeding.

Ben je hooggevoelig, dan was er een moment in je leven waarop jij besloot dat je altijd alert moet zijn. Vanaf dat moment heb je jezelf getraind om steeds gevoeliger te worden. Want je wilt weten of het wel veilig is. Die beslissing, lang geleden, is de oorzaak van jouw hooggevoeligheid. Er zijn 7 mogelijke oorzaken maar het heeft altijd te maken met stress en onveiligheid. Een van die oorzaken is voeding.

Hooggevoeligheid* kan beginnen in de darmen. Of in het maagchakra.

De buitenwereld komt te hard binnen als dit chakra te wijd open staat. Het maagchakra geeft energie aan maag en darmen. Het is de plek waar voedsel en indrukken worden verwerkt. Ook emotionele indrukken. Veel sensitieve* kinderen hebben het maagchakra te wijd open staan. Daardoor hebben zij gevoelige darmen en snel last van buikpijn. Maar ook snel emotionele overprikkeling. De meeste mensen leren hier mee omgaan als ze ouder worden. Je went aan de prikkels. Je kunt je chakra beter onder controle houden en je wordt minder gevoelig.

Een kind heeft een zuiverder lichaam dan een volwassene. En sensitiever. Voorbeeld: Koffie.

Je geeft een kind geen koffie, dat verdraagt het niet. Onze eerste kop koffie gaf ons ook een zweetaanval, hartkloppingen, buikkrampen en diaree, we werden er hyper van, gehaast, duizelig, misselijk en opgejaagd. Door vaker koffie te drinken worden die effecten steeds minder. Je lichaam went eraan. Je wordt er ongevoeliger voor. Je wordt waarschijnlijk ook ongevoeliger op andere terreinen. Fijnere prikkels zoals kleine temperatuurverschillen komen niet meer door.

Volwassenen die nooit koffie gedronken hebben blijven sensitiever.

Als geen koffie meer drinkt, dan word je weer sensitiever. Dan vallen andere prikkels ook meer op.

Van chocolade gaan je darmen ook rommelen, van thee word je ook onrustig, als je vlees eet word je duf in je hoofd… Als je die dingen ook laat staan zul je nóg gevoeliger worden. Als je gezonder of zuiverder eet dan went je lichaam daaraan, je energie wordt zuiverder, en je gaat steeds heftiger reageren op zware of onzuivere voeding. Als je energieveld zuiverder wordt, word je ook gevoeliger voor emoties, lawaai, drukte en andere prikkels!

Het gaat niet alleen om koffie. Voeding doet iets met je.

Sommige dingen liggen zwaar op de maag, van sommige dingen krijg je energie, van sommige dingen word je duf. Als je het niet prettig vindt dat je van alles voelt in je lijf, dan kan dat als stress voelen. Stress voelt als angst, en dus voel je je onveilig bij stress. Daardoor krijg je de drang om alles in de gaten te houden, om super-alert te zijn. Want wat niet prettig voelt wil je vermijden. Niet alleen voeding, maar ook drukte, stress, emoties van anderen en andere indrukken kunnen een onprettig gevoel geven. Je wordt steeds alerter op wat je voelt.

Zo train je jezelf om hooggevoelig te worden.

Zonder dat je het zelf beseft zet je je maag-chakra steeds verder open en maak je je energieveld steeds groter, omdat je alles in de gaten wilt houden. Voor je het weet zit je in een constante staat van stress. Dat begon in dit geval door voeding.

 

 

10 Tips: Hooggevoeligheid en voeding

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Het is duidelijk dat je sommige dingen beter kunt laten staan, maar omdat je juist ook gevoeliger wordt als je alles uit de weg gaat wat niet prettig voelt, is het beter de middenweg te vinden. Neem wat je wilt, maar alles met mate.
  • Dat geldt ook voor emotionele prikkels: Als je alle lastige situaties uit de weg gaat, word je steeds gevoeliger.
  • Door een te open maag-chakra kun je voedingsintoleranties krijgen. Voedingsintoleranties zijn erger bij stress.
  • Als je hooggevoelig bent komen prikkels te hard binnen. Wie je zelf bent en wat je zelf voelt wordt overstemd door prikkels van buiten. Je eigen emoties worden overschaduwd door die van anderen. Je rust wordt verstoord door elk prikkeltje dat je ziet/hoort/voelt. Het is dus belangrijk je energieveld klein en stevig te houden.
  • Let op waar je aandacht naartoe gaat. Je kunt kiezen. Geef je aandacht aan dat rare onbestemde gevoel waar je onrustig van wordt? Of geef je aandacht aan dat gevoel van rust en tevredenheid dat daar ook ergens zit?
  • Je kunt je sterk en zelfverzekerd voelen, altijd en overal, door je energieveld stevig en gevuld te houden.
  • Wie vind jij nou echt groot, sterk en zelfbewust? Beeld je in dat jij die persoon bent. Visualiseer jezelf in lastige situaties als Superman, of Arnold Schwarzenegger. Je zult merken dat je je sterk voelt! Als je dan een lastige situatie krijgt kun je weer in de huid van die sterke persoonlijkheid kruipen.
  • Zorg goed voor jezelf! Als je meer rust in je leven ervaart kun je makkelijker in je eigen energie blijven.
  • Soms krijg je bij stress klachten door bepaalde voedingsmiddelen, maar als je beter in je vel zit kun je er beter tegen. Dat geldt ook voor straling.
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Één consult is meestal genoeg.

 Wat kan ik voor je doen?

  

   

 

 

Meer lezen?

Als iedereen energievelden zou zien...
Dat dóé je toch niet?!?
Echt genieten, hoe doe je dat?

 

 

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid & Hoogsensitiviteit


Burn-out én hooggevoelig!
Heimwee naar het licht? Je bent niet alleen.
Als je hooggevoelig bent, dan ligt dat aan je energieveld. En daar kun je iets aan doen.
Moet je koffie laten staan als je hooggevoelig bent?
Hooggevoelig en uitgeput? Hoe zorg je dat er écht iets verandert?
...En wat is hoogsensitiviteit dan? Ben je hoogsensitief, dan ligt dat aan je chakra's.
Jij bent de beste moeder voor je kind
HSP en onbegrepen klachten
Beslissingen nemen is lastig als je hoogsensitief bent. Hoe hak je de knoop door?
Herfstdip door hooggevoeligheid
Trek je er maar niets van aan
Word jij ook zo moe van gezeur?
Hooggevoeligheid is een aura-probleem
 
 

 

 

  1. Hoi Jackelien,
    wat een interessante nieuwsbrief. Heel herkenbaar. Bovendien raakt het aan mijn interesse in voeding en gezondheid, en mijn werk als biologiedocent.
    Hoe je het verschil tussen hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit uitlegt, klinkt heel logisch. Maar om in de praktijk te zorgen dat het een niet doorschiet in het ander, dat vind ik nog een hele klus!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende nieuwsbrief.

Je hebt blijkbaar de oorzaak nog niet opgelost. Ergens in jouw onderbewuste zit een beslissing of overtuiging waardoor je steeds in de stress schiet...

  1. ...En  het niet opgelost zijn van de oorzaak, dat klopt ook! 
    In mijn systeem zit nog steeds de "aan" knop, die er bij stress voor zorgt dat ik doorschiet.
  1. Wat mooi uitgelegd. Nu begin ik er wat meer van te begrijpen waar het vandaan komt. Bedankt voor het delen.
  1. Echt een eye opener jouw uitleg.

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven