praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

Hooggevoelig en uitgeput? Hoe zorg je dat er écht iets verandert?

Hoe lang houd je dit nog vol? En hoe krijg je echt hulp?

Word je doodmoe van je lieve kleine drukke kinderen? Al die andere moeders kunnen het wel… Als je er zo over denkt zal er ook niets veranderen. Maar als het voelt alsof je elk moment kunt afknappen, en je blijft maar proberen door te gaan, dan ziet niemand wat je nodig hebt. Dan zul je dus ook geen hulp krijgen.

Waarschijnlijk klaag je er wel over maar vraag je niet echt om hulp.

Dus ziet niemand hoe hoog het je zit. Of ze vinden dat je zeurt. Of ze geven je allerlei tips die alleen maar voelen als kritiek. Hoe je omgeving op je reageert zou wel eens een afspiegeling kunnen zijn van hoe jij er zelf over denkt. Vind je zelf dat je niet moet zeuren? Vind je dat je het gewoon beter moet organiseren?

Soms zie je dingen pas helder als je het even overdrijft.

Als je nou een spierziekte had in plaats van hooggevoeligheid, of 8 kinderen in plaats van die twee van nu, of astma in plaats van vermoeidheid... Zou je dan wel om hulp vragen? Zou je dan hulp krijgen? Niet als je zelf blijft proberen het vol te houden. Als jij uitstraalt: “Ik kan het wel” (ik moet het kunnen van mezelf) dan krijg je geen hulp. Want iedereen denkt dat het wel zal meevallen. Ook als je elke dag klaagt. Want ach, klagen doen we allemaal. Waar moet je anders over praten…

De grens ís al bereikt!

Waarom wil je zelf niet inzien dat de grens al bereikt is, dat je het NU eigenlijk al niet meer volhoudt? Voelt dat als falen? Schande? Slap? Aanstellen? Lui? Iets in je onderbewuste schreeuwt om hulp. Je hebt rust nodig. Of aandacht. En iets anders in je onderbewuste zegt: Niet aanstellen, doorgaan! Je moet dit kunnen! Je wordt alleen al doodmoe van die twee stemmetjes in je hoofd. Mag je wel hooggevoelig zijn van jezelf?

Hoe lang ga je zo door? Tot je echt afknapt?

Je zit natuurlijk niet te wachten op een burn-out. Misschien is het handiger om nu al aan de bel te trekken. Zorg dat er iets verandert. Niet door van alles naar je partner te schreeuwen. Ga eens rustig aan de tafel zitten. Maak een lijst. Streep dingen weg. Zorg dat je taken beter verdeelt. Zorg dat je een echte vrije middag krijgt in de week. Zorg dat je hulp krijgt. Neem een hulp in de huishouding, een oppas, besteed strijkwerk uit. En tuinonderhoud. Of andere klussen. En zorg dat je inzet en je opbrengst in balans zijn. Als je genoeg waardering (of geld of vrije tijd) krijgt voor wat je doet, dan kun je veel meer aan.

Welke veranderingen er ook nodig zijn, je moet er wel zelf voor zorgen.

Want het is jouw probleem. Jij bent de enige die zit te springen om een oplossing. Veel vrouwen zijn gewend te zeggen wat ze nodig hebben... en gaan dan zitten wachten tot de ander het ze geeft. Maar zolang jij het volhoudt heeft de ander geen reden om er moeite voor te doen. Als je blijft klagen totdat iemand je komt redden, dan kun je héél lang blijven klagen.

Dus hak zelf de knoop door: NU is het tijd dat er iets verandert! Kom op voor jezelf.

 

 

9 Tips tegen uitputting bij hooggevoeligheid

 

Wat kun je er zelf aan doen?

 

  • Alles begint met het besef dat JIJ die verandering moet maken.
  • Wees duidelijk. Geen halve hints of geklaag.
  • Zorg dat er iets verandert. Niet door van alles naar je partner te schreeuwen. Ga eens rustig aan de tafel zitten.
  • Maak een lijst. Streep dingen weg. Zorg dat je taken beter verdeelt.
  • Zorg dat je een echte vrije middag krijgt in de week. Zorg dat je hulp krijgt. Neem een hulp in de huishouding, een oppas, besteed strijkwerk uit. En tuinonderhoud. Of andere klussen.
  • Zorg dat je inzet en je opbrengst in balans zijn. Als je genoeg waardering (of geld of vrije tijd) krijgt voor wat je doet, dan kun je veel meer aan.
  • Wordt het je thuis allemaal teveel? Zorg dat je af en toe weg bent. Met vriendinnen, naar een club, shoppen of gewoon op een bankje in het park. Zo lang je thuis bent heb je de neiging maar iets nuttigs te gaan doen. Maar wat jij nu nodig hebt is rust.
  • Als het echt niet anders kan, neem dan de kinderen mee. Ga naar de kinderboerderij of laat ze loslopen bij je ouders. Dan kun jij even rustig zitten.
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Één consult is meestal genoeg.

 

 Wat kan ik voor je doen?

  • Ik kan je helpen duidelijk te krijgen wát er moet veranderen.
  • Ik help je de oorzaak van je hooggevoeligheid te vinden en op te lossen, en ik geef je handvatten om anders met dingen om te gaan. 
  • Ik help je spanning los te laten en weer een beetje bij jezelf terug te komen.
  • Ik kan je leren hoe je je mening duidelijk maakt zonder alle frustratie die je daarbij voelt.
  • Ik kan je leren hoe je steviger in je schoenen staat.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen. Door het in een ander perspectief te zien, of door de herinnering te veranderen.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

 

 

Meer lezen?

Word jij ook zo moe van gezeur?
Dat noooooit weer!
Even tot 10 tellen?

 

 

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid & Hoogsensitiviteit


Burn-out én hooggevoelig!
Heimwee naar het licht? Je bent niet alleen.
Als je hooggevoelig bent, dan ligt dat aan je energieveld. En daar kun je iets aan doen.
Moet je koffie laten staan als je hooggevoelig bent?
Hooggevoelig en uitgeput? Hoe zorg je dat er écht iets verandert?
...En wat is hoogsensitiviteit dan? Ben je hoogsensitief, dan ligt dat aan je chakra's.
Jij bent de beste moeder voor je kind
HSP en onbegrepen klachten
Beslissingen nemen is lastig als je hoogsensitief bent. Hoe hak je de knoop door?
Herfstdip door hooggevoeligheid
Trek je er maar niets van aan
Word jij ook zo moe van gezeur?
Hooggevoeligheid is een aura-probleem
 
 

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven