praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

Burn-out én hooggevoelig!

Wil je herstellen van een burn-out? Doe dan iets aan je hooggevoeligheid!

"Ik heb een burn-out, en ik ben óók nog hooggevoelig!" zei ze. "Kun je nagaan. Dat is dubbelop!" Ik snap dat. Een burn-out is al erg genoeg. Als je dan ook nog hooggevoelig bent, dan is het voor jou nog veel lastiger, natuurlijk. Maar eigenlijk... Ik ben nog nooit iemand tegengekomen, die een burn-out had, maar niet hooggevoelig was. Iemand die niet hooggevoelig is, krijgt geen burn-out. Die gaat niet zo lang door.

Iemand die niet hooggevoelig is, zegt op een gegeven moment: "Ik doe het niet meer. Ik meld me wel ziek. Ze zoeken het maar uit." Of hij trekt aan de bel. En eist verandering. Of vraagt hulp. Dat is allemaal heel lastig, als je hooggevoelig bent. Juist omdat je hooggevoelig bent, blijf je langer volhouden.

Je probeert al jaren, hetzelfde te kunnen als anderen. Niet kinderachtig zijn.

Iedereen werkt 8 uur per dag. Dus dat moet ik ook kunnen. Iedere werkende moeder heeft het druk. Zij krijgen het wel voor elkaar. Dus dan moet ik dat ook kunnen. Bovendien: Als jij nu ziek wordt, krijgen je collega's het nóg drukker. En daar houd je rekening mee. Ten koste van jezelf. Je bent thuis bekaf. En kortaf. Vroeg naar bed. Geen tijd voor vrienden en familie. Want je moet slapen. Logisch toch, dat je dit niet volhoudt?

Als er nog extra stress bijkomt, dan knap je af.

Een irritante collega, nieuwe protocollen, verhuizing, ziekte in de familie, relatieproblemen... Alles wat stress oplevert, laat de emmer overstromen. Je leefde al op je reserves. Dit kun je er echt niet meer bij hebben.

Maar het gaat niet alleen om energiegebrek. Je bent heel erg overprikkeld.

De stress zit in je lijf. Je krijgt het er niet meer uit. Je zit niet meer goed in je lichaam. Je zit vooral in je hoofd. Dat hoofd werkt niet meer. Je kunt je gedachten niet meer logisch ordenen. Het voelt totaal leeg in je hoofd. Of mistig. Of juist veel te vol. Omdat je zo slecht in je lichaam zit, kun je angsten voelen. Je kunt een beetje gaan dissociëren. Je bent niet meer helemaal jezelf.

Wat kun je doen als je een burn-out hebt?

  • Bij een burn-out is rust belangrijk. Veel slapen. Héél veel slapen. Alleen daardoor kun je echt bijtanken.
  • Ga leuke dingen doen. Dingen waar je energie van krijgt. Dingen waar je blij van wordt.
  • Ga alle verplichtingen maar uit de weg.
  • Probeer je niet groot te houden. Laat bij de bedrijfsarts maar zien, hoe slecht het met je gaat.
  • Niemand weet hoe het met je gaat, als je dat niet laat zien. Dus kom op voor jezelf. Laat het weten, als iets niet lukt. Vraag hulp.
  • Als je weer moet integreren, en je voelt dat je er nog niet aan toe bent, geef dat dan ook aan. Springen de tranen je in de ogen? Laat dat dan ook zien. En ga weer naar huis.
  • Is je burn-out ontstaan door je werk? Dan is het niet handig, om hetzelfde werk weer te gaan doen, als je hersteld bent.
  • Leer je grenzen aan te geven.

Volgens mij moet je ook de oorzaak oplossen. En die oorzaak is je hooggevoeligheid!

Als je een burn-out hebt is het belangrijk, dat je ook leert met je hooggevoeligheid om te gaan. Of beter: Om minder last te hebben van je hooggevoeligheid. Hoe doe je dat?

  • Gronden. Op 5 manieren. Ín je lijf, mét je lijf, in je energieveld, met je chakra en met je bewustzijn.
  • Je aura beschermen tegen overprikkeling. Tegen herrie, drukte, emoties van anderen, en verwachtingen van anderen.
  • Leren stress van je af te laten glijden. Leren écht te ontspannen.
  • Leren als HSP-er met je wereld om te gaan. Met je agenda, je schoonouders, je baas, je gillende kinderen, de werkdruk, je perfectionisme, enz.

Heb je een burn-out gehad? 

Na een burn-out merk je dat je meer gevoelig bent dan vóór de burn-out. Je blijft extra gevoelig voor stress. Daarom is het juist ook ná een burn-out belangrijk je hooggevoeligheid onder controle te krijgen. Anders ligt een tweede burn-out op de loer. Daar zit je niet op te wachten, toch?

 

13 Tips: Burn-out en hooggevoeligheid

 Wat kun je er zelf aan doen?

  • Bij een burn-out is rust belangrijk. Veel slapen. Héél veel slapen. Alleen daardoor kun je echt bijtanken.
  • Ga leuke dingen doen. Dingen waar je energie van krijgt. Dingen waar je blij van wordt.
  • Ga alle verplichtingen maar uit de weg.
  • Probeer je niet groot te houden bij de bedrijfsarts maar laat hem ook zien hoe slecht het met je gaat. Niemand weet hoe het met je gaat als je dat niet laat zien. Dus kom op voor jezelf en laat het weten als iets niet lukt. Vraag hulp.
  • Als je weer moet integreren en je voelt dat je er nog niet aan toe bent, geef dat dan ook aan. Springen de tranen je on  de ogen? Laat dat dan ook zien. En ga weer naar huis.
  • Is je burn-out ontstaan door je werk? Dan is het niet handig om hetzelfde werk weer te gaan doen als je hersteld bent.
  • Leer je grenzen aan te geven
  • Natuurlijk moet je ook de oorzaak oplossen. En die oorzaak is je hooggevoeligheid!
  • Gronden. Op 5 manieren. Ín je lijf, mét je lijf, in je energieveld, met je chakra en met je bewustzijn.
  • Je aura beschermen tegen overprikkeling. Tegen herrie, drukte, emoties van anderen, en verwachtingen van anderen.
  • Leren stress van je af te laten glijden. Leren écht te ontspannen.
  • Leren als HSP-er met je wereld om te gaan. Met je agenda, je schoonouders, je baas, je gillende kinderen, de werkdruk, je perfectionisme, enz.
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Eén consult is meestal genoeg.

 

 Wat kan ik voor je doen?

 

 

 

Meer lezen?

 

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid & Hoogsensitiviteit


 

 

  1. Wooow Jackelien..Wat een exact precies passend kloppende inspiratie email!! Ik dank je hier enorm veel voor. Ik kom op voor mijzelf. Heb idd dat moeten leren. Je inspiratiemail is 100% werkend... dank dank dank!!
  1. Positief en zeer zeker geïnspireerd.
    Nogmaals heel veel dank voor je email!!

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven