praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit

Beslissingen nemen is lastig als je hoogsensitief bent.

En wel om twee redenen. Ten eerste: het is eng. En ten tweede: Omdat je teveel bent afgestemd op anderen, is het lastig te voelen wat voor jou zelf belangrijk is.

Beslissingen nemen is eng. Elke beslissing die je neemt heeft gevolgen. En als JIJ die beslissing neemt, dan voel je je verantwoordelijk voor de gevolgen. Je probeert van tevoren precies te voorzien, wat er zal gebeuren. Wat zal er gebeuren, als je “Ja” zegt? En wat gebeurt er, als je “Nee” zegt? Alle mogelijke scenario’s komen langs. Maar soms loopt het na een beslissing toch anders, dan je in gedachten had. Dat weet je uit ervaring. Dus nu denk je wel drie keer zo lang na, voordat je een knoop durft door te hakken.

Sommige dingen zijn gewoon niet van tevoren te overzien.

Bijvoorbeeld als je besluit naar een ander land te verhuizen. Je kúnt niet weten wat er dan allemaal op je af gaat komen. Als je móét verhuizen kun je het aan de omstandigheden wijten als er iets niet gaat zoals gepland. Maar als je zelf wilde verhuizen dan is het dus je eigen schuld als er iets mis gaat. Want het was jouw beslissing.

Mensen die hoogsensitief zijn hebben hier meer last van dan anderen.

Jouw emoties zijn sterker. Er gaan té veel scenario’s door je hoofd. Wat voor een ander spannend is is voor jou eng. Bovendien kun je al overprikkeld raken door je eigen gepieker. Vaak wordt het dan makkelijker als je het een “keuze” noemt in plaats van “beslissing”. Dat haalt de lading er een beetje af.

Soms loopt het anders dan je had voorzien. Maar het kan ook béter uitpakken.

Het kan meevallen. Er kunnen nieuwe mogelijkheden op je pad komen. Kijk eens terug in je leven. Denk je nu niet bij veel van die beslissingen: Dat had ik veel eerder moeten doen? Kortom: nadenken mag. Piekeren en tobben hoeft niet. Jaag die beren van de weg en kijk wat er werkelijk voor je ligt.

Je wilt alleen een beslissing nemen als het goed voelt.

Maar als het goed voelt voor jou, kon het wel eens minder goed voelen voor de ander. Ook als je alleen maar verwácht dat die ander er verdrietig om zal zijn, voelt het voor jou niet goed. En dus kun je niet doorzetten. Je laat het liever zoals het is. Je past je wel aan. Dat doe je dan vooral in relaties.

Jij gaat liever verder met jouw onvrede dan met het verdriet van je toekomstige ex.

Maar ook met kleinere beslissingen is het lastig. Als je een avondje weg wilt maar je weet dat je partner liever niet alleen thuis is… Als je iets wilt kopen maar je partner wil voor iets anders sparen… Als je graag lekker eet maar je partner wil geen knoflook of vis ruiken… Dan laten hoogsensitieve mensen hun eigen keuze vaak schieten, en passen ze zich aan aan de wensen van hun partner.

Daarom is “nee” zeggen ook vaak lastig voor hsp-ers. Je wilt die ander niet teleurstellen.

Hoe kun je makkelijker een beslissing nemen?

  • Zorg dat je alleen bent, in je eigen omgeving, als je de beslissing neemt. Je staat op dat moment niet onder invloed van de energie van anderen. Dan heb je in ieder geval helder wát je wilt beslissen. Twijfel je dan weer als je het wilt gaan zeggen? Jij had de beslissing al genomen. Die twijfel komt door het aanvoelen van de ander. Laat maar los. Die ander kan voor zichzelf zorgen.
  • Als je de ander gaat zeggen wat je hebt besloten, dan is het belangrijk dat je je afsluit voor de emoties en energie van die ander. Dat betekent dat je zorgt dat het niet jouw energieveld binnen komt. De emoties van die ander mogen er best zijn. Maar niet in jouw energieveld.
  • Hoe sluit je je energieveld af voor de emoties van anderen? Het internet staat vol tips die niet werken. Een bal van licht om je heen visualiseren, bijvoorbeeld. Sommigen worden daar juist ontvankelijker van. Hoe dan wel? Het is belangrijk dat je je eigen energieveld klein houdt. Een beschermende laag er omheen visualiseren werkt natuurlijk alleen als je hele energieveld daar binnen valt.
  • Er is een reden waarom jij de emoties van anderen zo laat binnen komen. Vaak heeft dat te maken met veiligheid in je jeugd. Daardoor heb je een behoefte om te weten hoe anderen zich voelen. Je hebt die gevoeligheid ontwikkeld om je te beschermen, maar het geeft je juist onrust. Als die reden is opgelost, hoef jij niet meer als een spons alles op te zuigen. Dan wordt het nemen van beslissingen ook een heel stuk makkelijker.

En wat de angst voor de gevolgen van je beslissing betreft:

Ik heb eens een mooie vergelijking gelezen. Stel je moet in het donker 200 kilometer rijden met je auto. De koplampen schijnen alleen op de eerste 50 meter van de weg. Alles daar achter is donker. Daar zijn bochten en kruisingen, verkeerslichten en waarschuwingsborden, maar die kun je nu nog niet zien. Jij ziet maar 50 meter van de weg. En dat is prima. Je hoeft altijd alleen maar te reageren op wat je die eerste 50 meter tegenkomt. De rest komt later wel. Ook al zie je altijd maar 50 meter, toch kom je wel veilig op je bestemming aan. Alles komt goed!

 

10 Tips om makkelijker beslissingen te nemen als je hooggevoelig bent.

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Je kunt iedereen om raad vragen. Dat wil niet zeggen dat je dan ook hun raad moet opvolgen. Je kunt ze vragen wat zij zouden doen, en waarom. Daardoor wordt jouw inzicht groter. Misschien wijzen ze je op dingen waar je niet aan had gedacht. 
  • En dan neem je je eigen beslissing. Ook al is het niet zeker waar dat toe zal leiden. Het is in ieder geval JOUW keuze. Jouw weg.
  • Het is de bedoeling dat je je eigen leven leidt. Weeg al jouw mogelijkheden af. Op het moment dat jij een beslissing moet maken, negeer dan de meningen van anderen. Die zegt dit en die zegt dat. Nou en? Het gaat alleen om wat JIJ daar bij voelt. Je bent het er wel of niet mee eens. Dat is jóúw mening. Alleen dát telt.
  • Twijfel is een teken van intelligentie. Mensen die nooit twijfelen, die altijd direct een mening hebben, wat voor mensen zijn dat? Zijn die mensen echt zo wijs en verstandig? 
  • Als je hooggevoelig bent voel je wat een ander van je wil. Dan is het lastig te voelen wat je zélf wilt. Neem alleen een beslissing als je alleen bent. Dan weet je zeker dat je niet de invloed van anderen laat mee spelen. “Ik denk er even over na, ik laat het je morgen weten”.
  • Jouw keuze heeft ook invloed op andere mensen. Maar zouden die mensen ook rekening houden met jou? Ten koste van zichzelf?
    Nee?> Zij zorgen wel voor zichzelf. Jij mag voor jezelf kiezen.
    Ja?> Overleg even met hen. Misschien willen zij ook wel verandering. 
  • Als je met je opvoeding hebt meegekregen dat pappa alles beter weet, dan zit die overtuiging nog steeds in je onderbewuste. Het is dan een oud patroon om bij beslissingen even langs je ouders te gaan voor overleg... Niks mis mee. Behalve als je eigenlijk alleen gaat vragen wat je moet doen. Is je vader/je moeder echt zo wijs en verstandig dat ze dat voor jou mogen bepalen?
  • Vind je het lastig om beslissingen te nemen? Stel je voor (visualiseer) dat je op de bok van een koets zit. Jij hebt de teugels in je handen. Jij bepaalt waar je de paarden naar toe stuurt. Vind je dat eng? Stel je dan voor dat je groter en sterker wordt. Kleur de koets en de paarden in gedachten wit. dan gaat het vast beter.
  • Wen er maar aan: Jij hebt de teugels in je handen!
  • Heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult. Één consult is meestal genoeg.

 

Wat kan ik voor je doen?

  • Ik kan je niet helpen een beslissing te nemen. Dat moet je zelf doen.
  • Ik kan je wel helpen steviger in je schoenen te staan.
  • Ik kan je helpen je los te maken van oude patronen. 
  • Ik kan je inzicht geven in waarom je meer op anderen vertrouwt dan op jezelf.
  • Ik kan je helpen de eerste stap te zetten.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen.
  • Trauma's verwerken we op drie niveaus. Daarom werkt het zo goed.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

 

 

Meer lezen?

 

Inspiratiemails: Hooggevoeligheid & Hoogsensitiviteit


Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven