praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Communicatie en relaties

 

Wat verwacht je nou eigenlijk?

Word je steeds weer teleurgesteld (in je relatie, in het leven, in jezelf? Misschien verwacht je teveel.

Het leven is eng, als er allerlei onverwachte dingen gebeuren. Daarom voelt het prettig, als je weet wat er zal gebeuren. Als je wat meer ervaringen hebt met het leven, met sociaal gedrag, met bepaalde mensen, dan weet je wat je kunt verwachten. En dat geeft een veilig gevoel. Alsof je er controle over hebt. Maar wat je verwacht, zal niet altijd gebeuren. En dat kan een hoop frustratie opleveren. Heb je positieve verwachtingen? Dan kun je teleurgesteld worden. Maar negatieve verwachtingen komen vaak uit. Rara hoe kan dat.

Voorbeelden van negatieve verwachtingen: Mijn vriend zal het wel niks vinden...

...Mijn buurvrouw zal wel weer gaan klagen. Ik zal wel weer geen parkeerplaats kunnen vinden. Als ik maar geen hoofdpijn krijg (maar dat verwacht ik eigenlijk wel). Ik heb ook altijd pech. Het stoplicht staat altijd op rood, als ik eraan kom. Met dit soort verwachtingen zie je de wereld door een gekleurde bril. Je ziet de bevestiging, van wat je al verwacht had.

Verwachtingen hebben kan een gewoonte worden. Het wordt jouw beeld, van hoe de wereld in elkaar steekt.

Je past je gedrag erop aan. Als je net een ander kapsel hebt, verwacht je misschien complimenten. Als je klaagt over je artrose, verwacht je medeleven. Als je jarig bent, verwacht je misschien ontbijt op bed, en een romantisch diner. En je hebt ook al duidelijk gemaakt welk cadeau je wilt. Als je niet krijgt wat je verwacht, kun je echt van slag zijn. Misschien vind je zelfs, dat die ander het helemaal verkeerd doet. Dat de ander arrogant is. Onfatsoenlijk. Egoïstisch. Want “het hoort nu eenmaal zo!”

Vaak ben je best bereid, te voldoen aan de verwachtingen van anderen.

Dan maak je braaf de verwachte complimenten. Geef je braaf alle verwachte aandacht, hulp en steun. Maar verwachtingen kunnen ook aanvoelen als emotionele dwang. verwachtingen kunnen belastend zijn. Bijvoorbeeld tussen familieleden, of onder collega's. Vind jij het fijn als iemand van jou verwacht, dat je wel zult komen opdraven? Dat je het verplichte compliment zult maken? Dat jij het karweitje wel even opknapt? Je doet het liever uit vrije wilt, dan “omdat dat van je verwacht wordt”.

Met je verwachtingen dwing je de ander een keuze te maken: eraan voldoen of niet. Dat geeft spanning.

Ken je dit? Je wilt graag dat je partner helpt in de huishouding. Dus ga je zuchten en steunen. Hij zal zien hoe moeilijk je het hebt. Dan zal hij je wel helpen…  Dat werkt niet. Want je partner voelt zich onder druk gezet. Of hij snapt jouw hint niet. Of hij vindt gewoon dat jij de afwas best mag laten staan... Maar hij voelt zich niet geroepen, om het van je over te nemen. Als je iets van een ander wilt, kun je het beter gewoon vragen. Da’s veel duidelijker.

Stel dat je nooit meer iets zou verwachten. Dan kun je ook niet teleurgesteld worden.

Dan zie je alles wat er gebeurt, zoals het is. Niet gekleurd door je verwachtingen. Als je niets meer verwacht, kan alles leuk zijn. Dan kun je spontaan zijn. Dan kunnen er onverwachte meevallers zijn. En als er iets minder leuks gebeurt, is dat minder erg. Had je al verwacht dat alle stoplichten op rood zouden staan? Dan komt er ook nog eens een emotionele lading bij.

Als je niets verwacht van anderen, dan laat je de ander vrij. De relatie/vriendschap zal er beter door worden.

Krijg je te horen, dat ze nu geen zin heeft of geen tijd? Dat is toch niet erg? Dan kun je een andere oplossing zoeken. Als je niets verwacht is alles mogelijk. Je laat de ander vrij, om te doen wat hem/haar zelf goed lijkt. Ook als dat iets anders is, dan wat jij in gedachten had.

Kun jij jezelf (en dus ook de ander) bevrijden van je verwachtingen?

 

 

Tips

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Krijg inzicht in je eigen beperkende verwachtingen. Pak pen en papier en maak lijsten van verwachtingen. Een lijst van verwachtingen van jezelf, eentje voor verwachtingen van je partner, een voor verwachtingen van je kinderen, een voor verwachtingen van je ouders, een voor verwachtingen van je vrienden, collega's, buren, enz. Schrijf een week lang alle verwachtingen die je tegenkomt in de goede lijst.
  • Na een week begin je met loslaten. Streep steeds een verwachting door, en probeer daar ook naar te handelen. Of andersom: Probeer verwachtingen los te laten. Als het lukt mag je hem van je lijst strepen.
  • Een mooie visualisatie om al je verwachtingen los te laten:
  • Stel je voor dat je bij een grote boom staat. Zie hoe zijn blaadjes langzaam verkleuren, geel, oranje en rood. Dan laat de boom zijn blaadjes los en de herfstwind neemt ze mee, ver weg. En als de boom helemaal kaal is zie je, nu al, de knoppen van de nieuwe blaadjes, voor het nieuwe jaar.
    Voel de herfstwind. De wind trekt aan je haar en aan je kleren, de herfstwind nodigt je uit om los te laten. Dus laat al je spanning maar los, je drukte, je zorgen, en geef ze mee aan de herfstwind.
    Laat dan ook alle verwachtingen los. Alle ideeën over hoe het zóú moeten zijn. Verwachtingen van anderen, verwachtingen van het leven, en verwachtingen van jezelf. Laat de herfstwind ze maar wegblazen.
    Laat ook je zelfbeeld maar los. Je ideeën over wie je bent, wat je kunt en wat je niet kunt. Pas als je dat loslaat maak je ruimte voor iets nieuws. Laat je zelfbeeld maar los en maak ruimte voor nieuwe mogelijkheden.

Wat kan ik voor je doen?

  • Lukt het niet een verwachting los te laten? Zit er een lading op? Dat zal een oorzaak hebben. Het is emotioneel door ervaringen uit je verleden. Die oorzaak kunnen we vinden, en met visualisaties oplossen.
  • Hadden je ouders te veel verwachtingen van jou? Dat kan je zelfbeeld beschadigd hebben. Ik help je dat op te lossen.
  • Als je teveel verwacht van jezelf, dan kunnen we dat oplossen door deelpersoonlijkheden in balans te brengen.
  • Verwacht je altijd het negatieve? Ik help je de diepere oorzaak te vinden en op te lossen.
  • Veel irritatie in je relatie? Een relatieconsult kan een hoop oplossen. Je komt maar één keer en je partner hoeft niet mee te komen!
  • Mensen met autisme communiceren anders. Heb jij, of heeft je partner autisme en geeft dat problemen? Ik kan je helpen elkaar beter te begrijpen.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen. Door het in een ander perspectief te zien, of door de herinnering te veranderen.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

   

 

 

Meer lezen?

Over wilskracht en geestkracht
Dat noooooit weer!
Angst overwinnen

 

 

Inspiratiemails: Communicatie & Relaties


Wil je beter communiceren? Zorg dan dat je in je hartchakra zit.
Relatietherapie in je eentje. Verbeter je relatie door chakra-lijnen anders te leggen.
Trap niet in het psychologische energie-spelletje.
Hoe kun je zien wat er werkelijk is?
Hoe krijg je wat je wilt van je partner? De meeste strategieën werken niet. Eentje wel.
Hoe hoog is jouw irritatie-quotient?
Wat verwacht je nou eigenlijk?
Van wie droom jij?
Je kunt toveren met complimenten.
"Ach, hij is gewoon jaloers."
 
 

 

 

  1. Nou, je timing is perfect :-) was fijn om je tekst even te lezen over verwachtingen, je stuurt het voor mij persoonlijk precies op het juiste moment :-)

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven