praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemails: Bewustzijn en zelfbewustzijn

 

Perfectionisme: Waarom stel ik zulke hoge eisen (aan mijzelf)?

Hoe leg je de lat wat lager?

In een film heeft de hoofdrolspeler altijd wel een of ander vreemd of irritant trekje. Waarom? Omdat we geen perfectie willen zien! We zouden ons blauw ergeren aan perfecte mensen. Waarom willen we dan zelf wel perfect zijn? Of erger nog, perfect lijken? We zijn allemaal wel een béétje perfectionistisch op een bepaald terrein. Voor de één is dat het werk, voor de ander het uiterlijk. En voor sommigen moet thuis alles op de goede plek staan.

Natuurlijk is het mooi, als je extra tijd en aandacht aan iets besteedt.

Om een mooier resultaat te krijgen. Maar het wordt wat anders als het nooit goed genoeg is. Want dat betekent dat je nooit tevreden bent. Waarom stel je zulke hoge eisen, en voor wie? Je wordt er zelf niet blij van.

Ben jij perfectionistisch? Erger je je als iemand de vaatwasser anders inpakt dan jij?

Als je partner stofzuigt, moet je je dan inhouden om het niet zelf nog eens góéd te doen? Als je iets schrijft/tekent/bouwt, blijf je er dan héél lang van alles aan verbeteren? Wanneer is het goed genoeg? Het kost je een hoop tijd en energie, als je streeft naar perfectie. En je bereikt eigenlijk nooit je doel. Je hebt een beeld in je hoofd van hoe het zóú moeten zijn. Je ziet niet wat er nu wél is. Of je waardeert het niet.

Iets is perfect als er niets meer aan te verbeteren valt.

Dat betekent dat het aan alle mogelijke (ongeschreven) regels/eisen/normen voldoet. Ik schilderde portretten (Vroeger. Toen ik daar nog tijd voor had). Vaak worstelde ik uren om de ogen/mond/neus goed te krijgen. Ik ging altijd ontevreden naar bed. Maar als ik de volgende ochtend met een frisse blik keek, was ik meestal verrast. Lijkt prima! Waarom zag ik dat niet, toen ik er nog mee bezig was? Omdat ik alleen zag wat er NIET goed was. Ik zag alleen de irritante details en niet het prima geheel.

Soms heeft perfectionisme met veiligheid te maken. Het voelt veilig als alles gaat zoals het zou moeten.

Geordend. Overzichtelijk. Volgens de regels. Als het anders gaat word je onrustig. Dus wil je de touwtjes in handen hebben. je zorgt dat alles gaat zoals het moet. Volgens de regels dus. Volgens jóúw regels, of maatschappelijke regels. Of de regels zoals je die in je opvoeding meekreeg.

Meestal heeft perfectionisme met onzekerheid te maken.

Wat zijn de regels/maatstaven? Als je alles precies volgens de regels doet, dan is de kans het grootst dat je een goede beoordeling krijgt. Als je die regels volgt hoef je niet zelf te denken, en te oordelen. Maar misschien is het wel veel leuker, om dingen te doen volgens eigen inzicht. Spontaan een andere weg in slaan, of een eigen weg banen, is leuk! Fouten maken mag best. Of zoals Confucius zei: Het hoogste is niet dat je nooit struikelt, maar dat je steeds weer opstaat.

Perfectionisme heeft alles te maken met je zelfbeeld. Als je tevreden bent met je zelf, dan hoef je niet zo je best te doen.

Als je jezelf genoeg waardeert hoef je niet allerlei extra taken op je te nemen, waardoor je je agenda en je huishouding zo strak moet organiseren, omdat anders alles in de soep loopt. Als je jezelf accepteert zoals je bent, dan hoef je je ook niet druk te maken over wat anderen van je zouden kunnen denken.

Perfectionisme kun je richten op de huishouding, je werk, op hoe je overkomt op anderen... of op gezelligheid, op tevreden of gelukkig zijn!

Een perfecte dag is een dag waarop iets spontaans gebeurt, iets onverwachts. Een perfecte dag kun je niet plannen. Een perfect ingepakte vaatwasser (perfect schone was, perfect opgeruimde zolder) is al héél snel vergeten! En een perfect mens is oersaai!

 

 

Tips

Wat kun je er zelf aan doen?

  • Perfectionisme loslaten is lastig, omdat de oorzaak altijd heel diep zit. Het heeft te maken met wat je niet wilt weten van jezelf. Je perfectionisme is een overlevingsstrategie. Die kun je niet zomaar loslaten. Dan gaan er alarmbellen rinkelen in je onderbewuste. Maar met een beetje hulp kun je je er toch wel van bevrijden. Het begint met een paar inzichten:
  • Bang om fouten te maken? Bang om dom gevonden te worden? Zoiets bedenk je alleen als je het (onbewust?) ook al van jezelf vindt. Als je bewust-en-onbewust weet dat je niet dom/naïef/chaotisch bent (om maar wat te noemen) dan zou het ook niet in je opkomen, dat anderen dat zouden vinden van jou. Dus: Denk positiever over jezelf!
  • Als je nou eens zou proberen helemaal (perfect) jezelf te zijn. Met alle leuke en minder leuke kantjes. Aangezien je bent wat je bent, ben je al perfect. Want meer kun je niet zijn.
  • Wat een ander van je vindt, zegt meer over die ander dan over jou.
  • Perfectionisme is een gevangenis. Zou het geen enorme bevrijding zijn, als je niet meer aan die eisen hoeft te voldoen? Geef ook je omgeving de vrijheid. Verwacht niet teveel van ze. Veel leuker!
  • Voor wie probeer je zo perfect te zijn? Op wie wil je zo’n goede indruk maken? Wanneer heb je bereikt wat je nodig hebt? Is dat een compliment van die persoon, of iets anders?
  • Zit het probleem wat dieper en heb je er een beetje hulp bij nodig? Maak dan een afspraak voor een consult.

 

 Wat kan ik voor je doen?

  • Voel je je een slachtoffer van je eigen perfectionisme? Ik kan je helpen het los te laten.
  • Waarom stel je zulke hoge eisen aan jezelf? Wanneer begon dat? Ik help je die oorzaak op te lossen.
  • Is het eng om de controle los te laten? Ik kan je helpen de angst te overwinnen.
  • Ik geef je de juiste visualisaties, speciaal voor jouw situatie.
  • Ik haal stress en spanning uit je lijf.
  • Slecht zelfbeeld? Ik help je je zelfbeeld te verbeteren en meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik help je sterk en zelfbewust te zijn.
  • Ik kan je helpen oude boosheid en verdriet los te laten. Ik help je vrede te krijgen met jezelf, je opvoeding, je ziekte, je toekomst, je ex. Ik help je gevoelens van spijt, schuld en oneerlijkheid op te lossen.
  • Ik help je snel en eenvoudig trauma's op te lossen. Niet verwerken maar echt oplossen.
  • Trauma's verwerken we op drie niveaus. Daarom werkt het zo goed.
  • Hooggevoelig? Hooggevoeligheid heeft een oorzaak. En hooggevoeligheid kun je afleren. En ik leer je gronden en afsluiten op een manier die voor jou goed werkt.
  • Ik geef je praktische tips en oefeningen waarmee je de lastige situaties makkelijker aankunt.
  • Je krijgt 'huiswerk' mee in de vorm van visualisaties. Daarmee kun je zelf verder.
  • Lees hier de reacties van klanten.

  

 

Meer lezen?

 

 

Inspiratiemails: Bewustzijn & Zelfbewustzijn


 

 

  1. Hoi hoi
    Bedankt voor de mail, hij kwam precies op het juiste moment.
    Ik loop ook tegen mijn perfectionisme aan momenteel en ben sinds gisteren bezig om de touwtjes meer te laten vieren. Die mail van jou is een goede aanvulling en steun in de rug, bedankt.

  1. Hartelijk dank voor deze fijne inspiratiemail! Die ga ik bewaren!

Deze website gebruikt cookies voor de registratie van statistieken: Verberg deze melding

naar boven