praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemail: "Je moet je er maar niets van aantrekken"

"Niets van aantrekken", hoe doe je dat als je hooggevoelig bent?

"Je moet je er gewoon niets van aantrekken". Krijg jij dat ook wel eens te horen? Of zeg je dat zelf vaak tegen je kind? Maar hoe doe je dat dan, je ergens niets van aantrekken? Er zijn  trouwens ook variaties op zoals: Stel je toch niet zo aan, ik vind dat je kinderachtig reageert, zo erg is het toch niet... Maar zo erg is het wél! Blijkbaar ben je hooggevoelig. En als het om je kind gaat, dan is je kind waarschijnlijk hooggevoelig.

Het is gemakkelijker om van een mug een olifant te maken, dan andersom. Goedbedoelde adviezen zoals "trek je er maar niets van aan" hebben dus geen enkel effect, behalve dan dat je je onbegrepen voelt. En machteloos. Waarom kunnen anderen het allemaal zo gemakkelijk naast zich neerleggen, en raakt het jou tot diep in je ziel? Of het nu gaat om kritiek, lawaai, een onaardige opmerking, een pijntje ergens in je lichaam of enge dromen; het raakt je, het verwart je, het haalt je uit balans. 

Als je zoveel last hebt van prikkels (kritiek, lawaai, enz) kun je je daarvoor leren af te sluiten. Het is wel even oefenen en soms gaat het beter dan andere keren, maar het is iets wat je kunt DOEN. En daar heb je meer aan dan iets dat je moet laten.

Zie het eens op energieniveau. Je hebt een energieveld om je heen van ongeveer een meter naar alle kanten. Mensen houden altijd een beetje afstand; je blijft uit het energieveld van de ander. Als iemand te dichtbij komt voelt dat niet prettig of zelfs onveilig. Als je hooggevoelig bent is dat energieveld groter, en daardoor komen anderen in jouw ruimte. Met al hun drukte en emoties. De buitenste rand is je grens, en daarmee scherm je je af van de buitenwereld. Is je energieveld veel te groot, dan is die grens zwak en dan laat hij alle prikkels door. Je wordt dan onrustig van alle vreemde energieën die er door je energieveld komen waaien. Alles is energie, ook boosheid of spanning van anderen. Als je daar aanleg voor hebt blijven die energieën nog in je energieveld plakken ook. Zoals die opmerking van je collega die je maar niet los kunt laten...

Je kunt je aura afsluiten door dat te visualiseren. Hieronder bij de Tips staat precies hoe je dat kunt doen. Dat is een onderdeel van wat ik hooggevoeligen leer in mijn praktijk. Veel hooggevoeligen kunnen met deze simpele visualisatie prima met de dagelijkse stress omgaan. Ook kinderen. Voor kinderen zijn dit soort visualisaties geweldig. Er zijn erg veel kinderen die op school moeite hebben zich te concentreren, omdat ze worden afgeleid door elk geluidje, elke beweging, alles wat er gebeurt in de klas. Ik zou graag zien dat alle kinderen leren zichzelf te gronden en af te sluiten. Een moeder: "Het is fijn dat er ook op deze manier naar gekeken kan worden.  Ik dacht zelf "het zal allemaal wel", maar dat is ook omdat ik het zelf niet zie en voel natuurlijk. Ik zag wel aan mijn zoon dat hij het een opluchting vond, dat hij zich begrepen voelde en dacht: "Hee op die manier kan het dus ook!" Hij is er wel mee bezig, en op school kreeg hij een pluim omdat hij zo goed oplette en op zijn plek bleef zitten."

Voor tips om te gronden klik hier.

 

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.