praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemail: Je kunt hooggevoeligheidsklachten krijgen door voeding.

Waarom zijn mensen die hooggevoelig zijn vaak ook gevoelig voor koffie en andere voedingsmiddelen?

Auteursrecht: paulgrecaud / 123RF Stockfoto

Ben je hooggevoelig, dan was er een moment in je leven waarop jij besloot dat je altijd alert moet zijn. Vanaf dat moment heb je jezelf getraind om steeds gevoeliger te worden. Want je wilt weten of het wel veilig is. Die beslissing, lang geleden, is de oorzaak van jouw hooggevoeligheid. Er zijn 7 verschillende mogelijke oorzaken maar het heeft altijd te maken met stress en onveiligheid. Een van die oorzaken is voeding.

Hooggevoeligheid* kan beginnen in de darmen of in het maagchakra. De buitenwereld komt te hard binnen als dit chakra te wijd open staat. Het maagchakra voorziet maag en darmen van energie. Het is de plek waar voedsel en indrukken worden verwerkt. Ook emotionele indrukken. Veel sensitieve* kinderen hebben het maagchakra te wijd open staan. Daardoor hebben zij gevoelige darmen en snel last van buikpijn, maar ook snel emotionele overprikkeling. De meeste mensen leren hier mee omgaan als ze ouder worden. Je went aan de prikkels, je kunt je chakra beter onder controle houden en je wordt minder gevoelig.

Het lichaam van een kind is veel zuiverder en sensitiever dan dat van een volwassene. Voorbeeld: Koffie. Je geeft een kind geen koffie, dat verdraagt het niet. Onze eerste kop koffie gaf ons ook een zweetaanval, hartkloppingen, buikkrampen en diaree, we werden er hyper van, gehaast, duizelig, misselijk en opgejaagd. Door vaker koffie te drinken worden die effecten steeds minder. Je lichaam went eraan. Je wordt er ongevoeliger voor. Je wordt waarschijnlijk ook ongevoeliger op andere terreinen. Fijnere prikkels zoals kleine temperatuurverschillen komen niet meer door.

Volwassenen die nooit koffie gedronken hebben blijven sensitiever. Als je wél koffie drinkt, en tijdens een slapeloze nacht besluit daar mee te stoppen, dan word je weer sensitiever. Als je lichaam ontwend is vallen fijnere prikkels ook weer op. Van chocolade gaan je darmen ook rommelen, van thee word je ook onrustig, als je vlees eet word je duf in je hoofd… Als je die dingen ook laat staan zul je nóg gevoeliger worden. Als je gezonder of zuiverder eet dan went je lichaam daaraan, je energie wordt zuiverder, en je gaat steeds heftiger reageren op zware of onzuivere voeding. Als je energieveld zuiverder wordt, word je ook gevoeliger voor emoties, lawaai, drukte en andere prikkels!

Dit hele verhaal geldt niet alleen voor koffie. Voeding doet iets met je. Sommige dingen liggen zwaar op de maag, van sommige dingen krijg je energie, van sommige dingen word je duf. Als je het niet prettig vindt dat je van alles voelt in je lijf, dan kan dat als stress voelen. Stress voelt als angst, en dus voel je je onveilig bij stress. Daardoor krijg je de drang om alles in de gaten te houden, om super-alert te zijn. Want wat niet prettig voelt wil je vermijden. Niet alleen voeding, maar ook drukte, stress, emoties van anderen en andere indrukken kunnen een onprettig gevoel geven. Je wordt steeds alerter op wat je voelt.

Zo train je jezelf om hooggevoelig te worden. Zonder dat je het zelf beseft zet je je maag-chakra steeds verder open en maak je je energieveld steeds groter, omdat je alles in de gaten wilt houden. Voor je het weet zit je in een constante staat van stress. Dat begon in dit geval door voeding.

* ‘Sensitief’ is niet hetzelfde als ‘gevoelig’ en dus is er een verschil tussen ‘hooggevoelig’ en ‘hoogsensitief’. Vind ik.

 

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.

  1. Hoi Jackelien,
    wat een interessante nieuwsbrief. Heel herkenbaar. Bovendien raakt het aan mijn interesse in voeding en gezondheid, en mijn werk als biologiedocent.
    Hoe je het verschil tussen hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit uitlegt, klinkt heel logisch. Maar om in de praktijk te zorgen dat het een niet doorschiet in het ander, dat vind ik nog een hele klus!
    Ik kijk alweer uit naar je volgende nieuwsbrief.

Je hebt blijkbaar de oorzaak nog niet opgelost. Ergens in jouw onderbewuste zit een beslissing of overtuiging waardoor je steeds in de stress schiet...

  1. ...En  het niet opgelost zijn van de oorzaak, dat klopt ook! 
    In mijn systeem zit nog steeds de "aan" knop, die er bij stress voor zorgt dat ik doorschiet.
  1. Wat mooi uitgelegd. Nu begin ik er wat meer van te begrijpen waar het vandaan komt. Bedankt voor het delen.
  1. Echt een eye opener jouw uitleg.