praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemail: Fut

Waarom heb jij last van uitstelgedrag, en wat kun je ertegen doen?

Geen fut, geen zin, niet vooruit te branden, alles voor je uit schuiven? Steeds meer mensen hebben hier last van. En dan heb ik het niet over depressie of burnout of vermoeidheidssyndroom, maar gewoon: Geen fut. En alle klusjes blijven liggen. Ik heb er zelf ook last van. Maar nu heb ik een geniaal (al zeg ik het zelf) systeem bedacht! Dat leg ik je straks uit.

Eerst even wat achtergrondinformatie. Futloosheid komt voort uit vermoeidheid en sleur. En moe zijn we allemaal. Energie is net als geld: Wat je binnen krijgt en wat je uitgeeft moet een beetje in balans zijn. Natuurlijk wil je en meer energie (en meer geld). Maar het is ook belangrijk dat je niet teveel opmaakt. En vaak verbruik je een hoop energie ongemerkt. Ook daarover straks meer.

Elke dag krijg je verse energie, en dat zou genoeg moeten zijn. Daarnaast heb je een enorme hoeveelheid reserve-energie. In tijden van stress (ziekte, drukte, problemen) heb je extra energie nodig, omdat stress extra energie kost. Dan gebruik je je reservevoorraad. Door een dagje of weekje rustig aan te doen, en dus weinig energie te verbruiken, laad je de voorraad weer bij. Als je rood staat moet je ook even zuinig zijn, toch?

Normaal regelt je onderbewuste dat. Je krijgt de onbedwingbare neiging om te gaan zitten en je hersens gaan op de spaarstand. Je denkt niet meer helder en je ziet overal tegenop. Je onderbewuste voorkomt zo dat je nog meer energie verspilt aan huishouding, sport, ruzie, enz. Geen zin nu.

Bij stress heb je extra energie nodig, maar wie heeft er tegenwoordig geen stress? Stress is alles wat belastend is voor lichaam en geest. En energieveld. Tegenwoordig wordt er op je werk veel meer van je gevraagd, je voeding zit vol chemicaliën, en de lucht zit vol straling. En dat is allemaal belastend. Je gaat er niet dood aan, en je wordt er niet direct ziek van, maar het kost een enorme berg energie om al die invloeden te neutraliseren. En daarom zet je onderbewuste je op de spaarstand. Geen fut. Maar nu is het niet meer tijdelijk.

Het eerste wat je moet doen is zorgen dat je geen energie verspilt aan dingen die niet belangrijk zijn. Daarnaast kun je proberen de onbewuste energiestromen te stoppen. 

Check deze lijst maar:   Waar verspil jij onbewust energie aan?.  En dan de dingen die toch echt moeten gebeuren. Lees hier mijn supertip tegen uitstelgedrag.

 

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.

  1. Bedankt voor de mooie inspiratiemail!!
    Er staan goede tips in die ik goed kan gebruiken en zeker op mij van toepassing zijn.
  1. Zag net je supertip voor uitstelgedrag. Die is goed!