praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemail: Beter zelfbeeld

Hoe kun je een slecht zelfbeeld verbeteren? Met je denken kun je niet veranderen hoe je je over jezelf VOELT.

Auteursrecht: sjhuls / 123RF Stockfoto

Een slecht zelfbeeld stamt vaak uit de kindertijd. Gelukkig kun je de gedachten die je toen over jezelf had herzien. Misschien doe je nog steeds je best om jezelf ervan te overtuigen dat je goed genoeg bent. Dat kan een levenslange strijd zijn. Maar zelfs als je alle negatieve gedachten over jezelf hebt herzien, en uiteindelijk echt positief over jezelf denkt, dan kan je gevoel nog iets heel anders zeggen. Want je kunt je gedachten herzien, maar daar verandert het gevoel nog niet door.

Een kind wil een liefdevolle verbinding voelen met de ouders. Is die verbinding niet goed, dan voelt dat als afwijzing. Dan ben je dus niet goed genoeg. Krijg je niet genoeg aandacht dan ben je dus niet de moeite waard. Krijg je veel negatieve aandacht dan ben je dus een slecht kind. Nú ben je een volwassene, met allerlei mooie kwaliteiten, je wordt gewaardeerd door vrienden en collega’s. Maar misschien voel je je diep van binnen nog steeds slecht of waardeloos. Misschien voel je het niet eens meer, maar doe je wel ontzettend je best om door iedereen knap, slim of aardig gevonden te worden. Ook dat is een teken van een slecht zelfbeeld.

Een jong kind denkt en leert heel anders dan een volwassene. Een jong kind onthoudt gewoon alles. Alles lijkt een feit en wat pappa en mamma zeggen is altijd waar. Dus als mamma zegt dat je lief bent, dan ben je lief. En als mamma zegt dat je lastig bent dan is dat gewoon zo. Zo wordt je eerste zelfbeeld eigenlijk door je ouders gevormd. Zelfs als het niet echt is uitgesproken. Als de moeder moe of bezorgd is, dan voelt het kind de verbinding niet meer, en dan denkt hij dat hij niet lief genoeg is.

Een jong kind kan nog niet verstandelijk beredeneren en rationele conclusies trekken. Daarom zijn gevoelens en emoties voor een kind veel belangrijker.  Als je het gevoel had dat je niet goed genoeg was, of dom of lastig, dan had je een slecht emotioneel zelfbeeld. De gedachten (Ik ben niet belangrijk, ik ben dom, ik ben niet goed genoeg) zijn ondergeschikt aan de emoties.

Als je ouder wordt is het verstand belangrijker. Je krijgt ook meer kennis. Je weet bv dat je ouders het ook moeilijk hadden, dat ze het in hun kindertijd ook zonder liefde en aandacht moesten doen. Je kunt je ouders beter begrijpen en je kunt de negatieve gedachten die je over jezelf had herzien. Je kunt jezelf aanleren om positief over jezelf te denken. Je kunt de wereld bewijzen dat je slim bent, en waardevol. Dat klinkt als een goed zelfbeeld, toch? Waarom voelt het dan vaak toch nog zo slecht? Omdat je mentale zelfbeeld wel verbeterd is, maar je emotionele zelfbeeld nog niet.

Dat emotionele zelfbeeld is oud. Het stamt uit je kindertijd. Het gaat om gevoel. Met je logische verstand heb je er geen invloed op. Wel met visualisatie. Want visualisatie gaat voorbij het denken en werkt op het onderbewuste en dus op het gevoel.

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.