praktijk voor natuurlijk genezen

menu

Inspiratiemail: Angst overwinnen

Waarom is angst zo moeilijk te overwinnen?

Ik zal je niet snel vertellen dat je het gevecht met jezelf moet aangaan. Vechten tegen jezelf, daar word je alleen maar moe van, en je wint het nooit. Of het nu gaat om verslavingen, eetbuien, negatief denken, negatief zelfbeeld, ‘zwak’ zijn, onzekerheid, boosheid...  Ertegen vechten is niet de beste manier. Je kunt er beter naar luisteren. Wat wil dat stemmetje je zeggen? Waar heb je nou werkelijk, diep van binnen behoefte aan? Door het zo aan te pakken los je het probleem op en kun je in alle vrijheid zijn wie je wilt zijn.

Alleen bij angsten ligt dat anders.
Examenangst, rijangst, sociale angst, podiumangst... eraan toegeven helpt je niet. Hier moet je toch het gevecht met jezelf aangaan. Maar wel op een goede manier.

(foto: Scarabee van Wendy Fabels)

Angst wil je waarschuwen. Angst behoedt je voor gevaar. Als je bijvoorbeeld een leeuw tegenkomt dan zul je angst voelen, en die angst zorgt ervoor dat je gaat vechten, vluchten of verstijven. Nog vóórdat je erover kunt nadenken. Drie mogelijkheden die kunnen zorgen dat je het overleeft. Bij angst komen allerlei hormonen bij tevoorschijn. Die zorgen ervoor dat je hart sneller pompt, dat je meer zuurstof opneemt, dat het bloed naar de spieren gaat, dat je lichaam er klaar voor is om te vechten of vluchten. En ook als je verstijft voel je je hart in je keel kloppen. Je bent heel alert. Nu komen we niet zo vaak meer leeuwen tegen, maar dezelfde reactie geeft je lichaam als je angst voelt bij bijvoorbeeld sociale contacten, examens, nieuwe situaties, spreken in het openbaar, autorijden, enz.

In noodsituaties moet je direct reageren (vechten, vluchten of verstijven) en niet eerst even afmaken waar je mee bezig was. En niet eerst even rustig de mogelijkheden afwegen. De angst zorgt ervoor dat alle processen stoppen en dat je alleen maar kunt vechten, vluchten of verstijven. Angst is een overlevingsstrategie en dat is het lastige van angsten; ze trekken alle aandacht en ze zetten het denken buiten spel. De angst maakt jou wijs dat je moet vluchten of verlammen. Daarom is het zo moeilijk om je te concentreren op je speech als je angst voelt.

Als je tegen jezelf zegt : "Ik hoef niet bang te zijn", dan heeft dat geen enkel effect. De angst is sterker. Angst moet worden aangepakt waar hij zit: in het onderbewuste. Ik kan je handvatten geven waarmee je de angst kunt aanpakken. Eenvoudige visualisaties die de angst onschadelijk maken. Net zoals je boosheid en verdriet in het onderbewuste kunt oplossen, zo kan dat ook met angsten. Maar daarbij is het wel belangrijk dat je sterker wilt zijn dan de angst. Wil je sterker zijn dan kun je de tips en visualisaties gebruiken. Wil je alleen geen angst voelen, dan krijg je angst voor de angst en wil je dat gevoel uit de weg gaan. En dus is de angst bij voorbaat sterker dan jij.

Stel je hebt een dochtertje en jullie zijn allebei bang voor muizen. En er wandelt een muis door de keuken. Als je je kind wilt beschermen ben je opeens heel krachtig, ondanks je eigen angst. Díé kracht moet je in jezelf aanboren. Ook zonder dochtertje. Wil je het slachtoffer zijn van de angst, of wil je de kracht in jezelf gebruiken? Want die kracht heb je zeker!

 

 

Dit artikel komt uit een Inspiratiemail.

Wat kun je hier nou zelf aan doen? Wil je ook de bijbehorende TIPS ontvangen, geef je dan op en ontvang de Inspiratiemail elke maand gratis in je mailbox, inclusief alle tips en oefeningen.

  1. Ik wilde je even laten weten dat mijn dochter geslaagd is!!
    Ze heeft er ontzettend hard voor gewerkt en ik denk toch ook dat mede dankzij jouw behandelingen ze weinig last van stress heeft gehad.....
    Mijn dank is groot.....