praktijk voor natuurlijk genezen

menu

HSP: Hooggevoelig door stress

(In dit stuk maak ik onderscheid tussen hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit. Wat het verschil is tussen hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid staat hier. Dat verschil geldt alleen voor deze pagina's want anderen maken dat onderscheid niet.)

Hooggevoeligheid heeft een oorzaak.

Dat wil zeggen, je was waarschijnlijk al gevoelig (sensitief), maar ooit is er iets gebeurd in je leven waardoor je nóg gevoeliger werd. Hooggevoelig dus. Er zijn verschillende soorten oorzaken: incarnatie, prenataal, sociaal, opvoeding, trauma’s, voeding en straling. Maar alle oorzaken hebben te maken met stress en onveiligheid. Dat leg ik hier even uit.

Stress geeft een reactie op je lichaam, vergelijkbaar met angst. Stress is alles wat onrust geeft.

Dat je je bij angst onveilig voelt lijkt me duidelijk. Maar omdat bij stress dezelfde hormonen actief worden als bij angst, krijg je bij stress ook een onveilig gevoel. Je lichaam is in een staat van paraatheid, de alarmbelletjes rinkelen in je achterhoofd, je lichaam staat stijf van de adrenaline, je voelt een enorme onrust in je lijf, je staat klaar om te vechten of vluchten, óf je bevriest en houdt je adem in. En in je hoofd is het een chaos.

Stress geeft dus een onveilig gevoel.

Veiligheid is een basisbehoefte. Zolang je angst of stress voelt kun je je niet ontspannen.

En hier zit het probleem. Als je een beetje gevoelig bent dan heb je behoefte aan rust, ontspanning, een harmonische en voedende relatie, een fijn rustig huis, vriendelijke collega’s, fijn werk dat je met aandacht en in alle rust kunt doen, voldoende vrije tijd, lieve kinderen, een hond die zich netjes gedraagt, ouders en schoonouders die je privacy respecteren maar klaar staan zodra je hulp nodig hebt… En het zou fijn zijn als we dat allemaal hadden.

Stel je voor dat je zo’n fijn en rustig leven zou hebben. Zodra er iets minder lekker gaat word je onrustig.

Het is druk op je werk, of je vader is ziek, of je puberdochter trakteert je de hele dag op lawaai… Je rust wordt verstoord, je voelt stress en dat moet stoppen. Al je aandacht gaat naar de oorzaak van je stress. Dat is het probleem dus dat moet opgelost worden. Maar alles wat aandacht krijgt, groeit. Dus in dit geval groeit de onrust. In ieder geval in jouw beleving. Omdat jij je er aan ergert wordt het probleem steeds groter. Omdat jij rust nodig hebt, ervaar je steeds meer onrust om je heen. En in jezelf.

Zo word je steeds gevoeliger voor stress.

Alles wat er dan nog bij komt is teveel. Je kunt het niet meer hebben. Je kunt het niet negeren of loslaten want jij hebt geleerd: “Als iets onrust geeft, ga daar dan met alle aandacht naar kijken en los het op”. Dat is eigenlijk heel logisch. Als je denkt: “Wat zie ik nou?”, dan ga je turen. Als je denkt: “Wat hoor ik nou?”, dan spits je je oren. Dus als je denkt: “Wat voel ik nou?”, dan steek je je voelsprieten uit. Je gaat met alle aandacht naar wat je voelt. Je gaat je hele omgeving aftasten, je gaat mensen aftasten, je stelt je helemaal in op wat de ander voelt. Je laat het helemaal binnenkomen. Want je wilt weten of het wel veilig is.

  1. Last van hooggevoeligheid?
    Ga dan alsjeblieft naar Jackelien.
    Je krijgt helder advies, bruikbare handvatten in de vorm van visualisaties, en zoveel meer inzicht!
    Leren omgaan met hooggevoeligheid is een rijke ervaring, net als een consult bij Jackelien!

Ben je hooggevoelig, dan was er een moment in je leven waarop jij besloot dat je je omgeving in de gaten moet houden.

Je besloot dat je altijd in de gaten moet houden wat een ander voelt, omdat je van tevoren moet weten wat er zal gebeuren en hoe een ander zal reageren. Dus je moet altijd alert zijn. Die beslissing, lang geleden, is de oorzaak van jouw hooggevoeligheid. Waarschijnlijk weet je niet meer welke situatie het was, en welke beslissing je toen nam. Meestal gaat dat vrij onbewust. Maar in je energieveld is alles opgeslagen. Dus ook de oorzaak van je hooggevoeligheid. Via je energieveld krijg ik beelden van de situatie, en samen krijgen we het wel helder.

Als je weet wat precies JOUW oorzaak was, welke beslissing je toen genomen hebt, en in welke situatie dat was, dan kun je dat ook oplossen.

Dat wil zeggen, je kunt een andere benadering kiezen, je beslissing ongedaan maken en daardoor vanaf nu anders met dat soort situaties omgaan.
Hoe we het gaan oplossen lees je hier, maar nu eerst de 7 verschillende soorten oorzaken van hooggevoeligheid:

  1. Bedankt voor de nieuwe inzichten en visualisatie tips die je me vanochtend hebt gegeven. Ik denk dat ik hier veel baat bij heb en deze ook goed kan toepassen in mijn dagelijks leven.